Og jeg har sykla Birken ni ganger med stiv gaffel, og kommer til å gjøre det igjen. Hvor mye det betyr sier du? Ikke mye, men for min del er jeg overbevist om at det går fortere. Og for Birken sin del har jo den nye løypa tatt bort den ene av to utforkjøringer det var noe vits i å ha dempegaffel. Nå er det bare en igjen, og ned fra Skramstad er det jo rene autostradaen etter at de har utbedra stien før svingen.
Hehe, nå var ikke dette noen stiv-gaffel-på-Birken-diskusjon i utgangspunktet, da. Jeg sa bare at vurderingen av hvorvidt det lønner seg med stiv gaffel eller ikke, må baseres på kjørestil, teknikk og den aktuelle traséen. Og det står jeg på. Det eksisterer flere ritt enn Birken. Og noe sier meg at din teknikk med stiv gaffel i rufsete partier overgår manges.
Jeg har også kjørt stiv gaffel på Birken, om det skulle være interessant. Og jeg kommer også til å gjøre det igjen. Muligens allerede i år, for min 460 grams WCS ligger og lurer i garasjen. Det som gjør meg usikker, er at jeg faktisk er i stand til å miste i hvert fall enkelte i gruppa mi i humpete nedoverbakker med stiv gaffel. I de fleste ritt lar jeg da SID'en hjelpe meg litt. Seige motbakker er min venn. Her er tendensen at jeg henger med uansett, selv om jeg setter pris på å ha nesten en kilo mindre å drasse på.
Alle bør gjøre slike vurderinger - for det finnes ikke noe fasitsvar, eller?