|
Håndbygde vs. komplette hjul?
|
Håndbygde vs. komplette hjul?
12/06/2007 07:14
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei!
Jeg trenger nye hjul til min mtb. med skivebrems. Valget står nå mellom Crossmax ST eller håndbygde hjul (feks DT Swiss?). Jeg er 88kg, kjører 21" mtb. i både knotete sti og grusritt. Mine gamle hjul er håndbygde med xtr nav og notubes ztr 355 felg. Dette holdt kun èn sesong, men var gode så lenge det varte. Valget står nå mellom mer solide håndbygde hjul eller komplette hjul ala Crossmax ST. Noen råd å få?
Jeg lurer forresten også på følgende: Er det noen grunn til å tro at ramma til en Specialized Stumpjumper fra 2004 er for slitt til å satses (les kjøpe nye hjul) på etter ca 200 mil sykling per år? Av synlige skader er det kun steinsprut i lakken.
Ragnvald
Ragnvald
|
|
|
Re: Håndbygde vs. komplette hjul?
[Re: rlier]
12/06/2007 07:21
|
geiranders
Besatt
|
Besatt
Hva skjedde med hjulsettet som ga seg etter et år? Uopprettelig skjevhet? Felg som sprakk?
Et god hjulbygger bør greie å sette opp hjul som står i flere sesonger, gitt at bruken samsvarer med det delene er laget for og du ikke ødelegger dem i en kræsj. Hvis du liker kjørefølelsen i Stumpjumperen din, er det ingen grunn til å bytte ramma. Gi den nye hjul og kos deg, men velg hjulbygger med omhu...
*geiranders
|
|
|
[Re: geiranders]
12/06/2007 08:14
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
XTR-navet er utslitt,...hjelper ikke å bytte kulelagrene. Felgen har fått en uopprettelig bulk.Det er forresten kun bakhjulet som er ødelagt. Framhjulet er fortsatt ok.
Ragnvald
Ragnvald
|
|
|
12/06/2007 08:44
|
Ole
More than words
|
More than words
Her har noen solgt deg feil hjulsett. En kar på 88kg skal IKKE bruke en 355g felg til knotete sti. Det kan ikke gå bra.
At navet er gåent, er jo merkelig, XTR burde jo holdt lenge.
Chris King-nav med noen litt kraftigere felger bør gi deg mange bekymringsfrie år.
Ole.
|
|
|
12/06/2007 08:51
|
perano
Ivrig
|
Ivrig
Her lukter det litt dårlig vedlikehold av navet kanskje...? Hva med å få bygget nytt bakhjul bare? 2007 XTR med ZTR 355 eller Arch(420g-variant av 355) hvis du vil ha en litt mer solid felg. Ole Blokhus/ www.dogstar.no har både felg og eiker (revo/supercomp). Det er bare å skaffe et nytt nav(fra www.cyclecomponents.com f.eks.) så bygger han opp et godt hjul til deg.
|
|
|
[Re: Ole]
12/06/2007 10:36
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ok!
Men Chris King nav, solide felger og skivebremser gir meg hjulsett som koster meg snart like mye som en ny Stumpjunper...er det likevel verdt det?
Ser at det er en del prisforskjeller på Chris King nav på Cyclecomponents vs. butikkpris i Norge.
Når det gjelder vedlikehold av nav, har min rutine vært å få dette ordnet på årlig service. Bør man vedlikeholde nav oftere enn det?
ragnvald
Ragnvald
|
|
|
12/06/2007 12:03
|
rsh
Besatt
|
Besatt
Ok!
Ser at det er en del prisforskjeller på Chris King nav på Cyclecomponents vs. butikkpris i Norge. Chris King kjøper du billigst fra Aspire Veltotech i USA, sjekk www.aspirevelotech.com. Når det gjelder vedlikehold av nav, har min rutine vært å få dette ordnet på årlig service. Bør man vedlikeholde nav oftere enn det?
Hvis du sliter ut et sett XTR-nav på ett år, så er vel svaret gitt. Du har en kjørestil og -mønster som krever hyppigere vedlikehold. Hvis XTR-nav vedlikeholdes (renses, fettes og justeres) når det trengs, så bør de holde i mange år. DU bør ta en alvorsprat med mekanikeren som tar det årlige vedlikeholdet.
Sveinung
|
|
|
[Re: rsh]
12/06/2007 12:25
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Syns nesten det virker rart at navet har blitt slitt såpass raskt - nesten uavhengig av hvor mye og hvordan det er brukt. Alle xtr navene er jo greit fettet opp fra fabrikk, likeså strammet (ofte litt for stramt, men likevell).
En ting hadde vært om bosset gikk i stykker, men at selve kulebanene og kulene er helt mos, det kan jeg ikke skjønne. Funker ikke navet i det hele tatt, altså?
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
12/06/2007 12:31
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Synes det heller høres som om noen har mekka for mye her, og ikke for lite... Det eneste som kan få til et sånt havari er hvis du regelmessig bruker høytrykkspyler og spyler møkk direkte inn forbi tetningene, eller at du vader (sykler over dype bekker) men navet under vann. Eller så har vi jo også noen som faller for fristelsen til å dyppe hele stasen i et vann for å skylle av gjørme...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: nicolai]
12/06/2007 14:04
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
På verkstedet trodde de at det kunne ha kommet et sandkorn eller liknende inn i lageret. Det er fortsatt ødelagt selv kuler er skiftet ut og lageret er fettet opp igjen. Navet funker nok til at det kan brukes foreløpig. Men siden det er ødelagt (og sikkert blir mer merkbart ødelagt etterhvert), frister det jo ikke noe særlig å bygge et nytt hjul rundt det gamle navet.
Sykkelen vaskes forresten aldri med høytrykkspyler, bare med børste og såpevann. Om jeg er nedi en pytt eller to på tur kan jeg ikke utelukke, men hvem kan vel det?
Ragnvald
Ragnvald
|
|
|
[Re: rsh]
12/06/2007 14:14
|
rlier
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Dersom jeg kjøper nav over nett trenger jeg en hjulbygger. Kan man ta med nav til butikk for å få disse til å bygge for deg? Hvilket Chris King nav trenger jeg?
Ragnvald
Ragnvald
|
|
|
12/06/2007 14:45
|
rsh
Besatt
|
Besatt
Har du skivebremser? Da trenger du Chris King ISO-nav. Husk at disse har sekshulls skivefeste, så du trenger nye skiver (XTR har senterlås). Hvis du ikke har skiver, vil jeg likevel anbefale å kjøpe skivenav, da dette vil være hjul du tar med deg til neste sykkel, som kanskje har skivebrems. Dessuten er helt sikkert annenhåndsverdien på skivenavene høyere enn navene for felgbrems. Det er da bare å velge felger med bremsebane. Ole Blokhus hos Dogstar bygger hjul. Det samme gjør Frode Nielsen, innehaveren av FN-Sykkel. Hos disse får du også kjøpt felger og eiker. Felger og eiker kan du også kjøpe andre steder. Hjulbyggere bygger av deler du kommer med (hvis de passer).
Sveinung
|
|
|
|
|