Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problem med framnav, eller er det noe annet?

Problem med framnav, eller er det noe annet? #410651 10/06/2007 16:33
pinkemma Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
I det siste (siste 10 mil) har sykkelen min fått en tendens til å føles som om den sitter fast i tjære. Når jeg setter meg på sykkelene og begynner å trø så føles den helt fin, men etter 20-30 meter så kjennes det plutselig ut som om jeg kjørte ut i tykk gjørme.

Jeg lurer på om framnavet kanskje trenger litt nytt fett, eller at det er noe galt med det. Kan ikke høre noe lyder, eller føle noe slark, men noe sånn småinstinktivt sier meg at det er fremhjulet.

Er det noen som kan tenke seg andre ting dette kan være?

Er det vanskelig å få litt nytt fett på et nav? Hva slags fett skal jeg bruke(har noe Weldtite teflon fett her, er det greit?)

Re: Problem med framnav, eller er det noe annet? [Re: pinkemma] #410652 10/06/2007 17:20
I
imadjinn Offline
Ivrig
Ivrig
I
Hvis det er navene som må fettes, klarer du det sikkert fint selv med egnet verktøy.
Var litt skeptisk til Weldtite fettet selv, siden det virker litt tynt, men det skal (i flg. LBS) være greit å fette opp nav med.

Framgangsmåtene er litt forskjellige avhengig av hva slags nav det er snakk om, men hvis du søker litt på forumet finner du sikkert svar.

Ellers kan du sjekke ut www.parktool.com

Re: Problem med framnav, eller er det noe annet? [Re: pinkemma] #410653 10/06/2007 17:27
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Hvis du løfter framhjulet opp fra bakken og deretter spinner det rundt, finner du fort ut om hjulet løper tregere enn normalt.

Hvis det spinner mer enn sånn ca 5 sekunder er ikke hjulet kilden til motstanden.
Denne testen må du selvfølgelig ta etter at sykkelen har begynt å føles treig.

Re: Problem med framnav, eller er det noe annet? [Re: henrikg] #410654 11/06/2007 08:46
Arne_And Offline
More than words
More than words
En annen kandidat er kranklageret, men hvis det føles like tregt uten at du tråkker er det ikke det (åpenbart...).

Re: Problem med framnav, eller er det noe annet? [Re: Arne_And] #410655 13/06/2007 16:50
pinkemma Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Testet litt, og ja, forhjulet sluttet å spinne *lenge* før bakhjulet. Og i dag dristet jeg meg til å åpne hele greia.

Hele affæren gikk greit, fant en del som var littegranne skjeiv, rettet den opp, fettet alt opp, og skrudde sammen(ok, så det tok meg evigheter å finne den skeive delen - en liten plate inne i deore navet - og finne ut at gummitingen kunne bare draes av). Nå gå hjulet som det suser, i hvertfall inne i stua. Må ut å prøve om litt.

Takk for hjelpen gutter!

Og for alle shimano menesker: techdocs

Moderator  support