Begynte å få interessen for sykling i fjor, så sykkelen har egentlig ikke vært så mye brukt før nå. I og med at jeg ikke har gjort noe med sykkelen siden jeg kjøpte den begynner ting å bli rimelig slitt.
De to setningene der er vel temmelig selvmotsigende;-)
Hehe. Du har et poeng der. :-) Saken er vel det at jeg ikke har vedlikehold sykkelen godt nok, derfor er det mer slitt enn antall mil bør tilsi. Dette har jeg nå tenkt å gjøre noe med.
Mye vil føles meget bedre ved å bytte vaiere for bremser og gir. Er ikke sikkert at det er nødvendig med nye gir. Dette av erfaring.
Nytt kjede vil også gi sykkelen en helt ny følelse.
Ok. Det er et XT bakgir og LX framgir som står på. Jeg kan vel kanskje beholde disse, men kjøpe ny kassett og kjede.
Litt avhengig av type og hvor mye den er brukt, kan det også tenkes at et nytt kranklager vil være en god investering, eventuelt et sett med både krank og kranklager.
Krank og kranklager er STX. Så dette er kanskje det svakeste ledd sammen med hjulsettet.
Men kanskje det aller viktigste spørsmålet er jo hvordan tilstanden på hjulsettet er. Ruller det godt? Er det slark? Har du muligheten og kunnskapen burde en overhaling av navene være på sin plass. Ta ut kulelager, rens kuler og lagerbaner, sett det inn med nytt fett og skru sammen.
Tror nok disse trenger en rens. Har aldri gjort dette før, men det finnes kanskje noen guider/tips?
Uansett hva du går i gang med, nye vaiere først og fremst. Resten av utstyret (kanskje med unntak av kjede som er forbruksvare), kan du skaffe til veie her på forumet. Her er det stort sett entusiaster som selger og du kan være sikker på at de selger det råbillig og godt vedlikeholdt.
Takk for at du tok deg tid til et utfyllende svar!
Tror konklusjonen min i første omgang blir:
- nye vaiere
- ny kassett
- nytt kjede
- ny krank og nytt kranklager
- rense og smøre nav
Kommentarer? Hvilket utstyrsnivå bør jeg legge meg på?