Såvidt jeg vet må du kjøpe de på nettet. Jeg kjøpte mens jeg var i USA, så da slapp jeg moms. Når en kompis av meg handlet fra dem så gjorde de en feil, de oppga (uoppfordret) alt for lavt beløp på proformafakturaen, så tollbehandlingen ble feil [irånisk smiley]
Et lite apropos til Arne her og generelt om at posten og tollmyndighetene alltid vil være en ikke helt forutsigbar faktor x når man bestiller varer fra utlandet:
Jeg bestilte tidligere iår først en Gravitydropper og så en Descender og tok vare på emballasjen -
De eneste synlige forskjellene mellom pakkene er at GD (øverst) ble - uoppfordret - angitt av produsenten til å være av litt høyere verdi (Customs Declaration) enn Descenderen samt at portoen på GD også ble $1,60 dyrere (uten at jeg kunne se av dokumentene at denne lille forskjellen i vekt førte til en annen form for klassifisering eller behandling noen plass).
Mens GD gikk smoothly gjennom systemet med forenklet tollbehandling, måtte jeg vente i 2 1/2 uker ekstra på Descenderen (nederst) som jeg ble varslet om skriftlig som ankommet ufortollet (!) gods. Som man ser ble pakken åpnet av Postens godssenter og jeg måtte sende inn kopi av regning på produkt og frakt før jeg fikk den utlevert med korrekt beregnet moms og gebyr for tollbehandlingen (hvilket jeg selvfølgelig ikke hadde noen problemer med, selv om den i utgangspunkt billigere Descenderen på denne måten ble vesentlig dyrere enn Gravity Dropperen).
Men jeg lurer fortsatt litt på om er det noe jeg kanskje likevel ikke har fått med meg og som ville legitimere den ulike behandlingen av pakkene? Overser jeg noe her?
Martin