Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger hjelp fra eksperter

Trenger hjelp fra eksperter #407764 03/06/2007 08:28
X
xracer Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
X
Hva i all verden er det som foregår her? Ta en meget god titt på dette bildet (se vedlegg). Bildet er lastet ned fra en annonse på ebay og bildet er av en Trek 1000 2006 modell som jeg også forøvrig nettopp har anskaffet meg. Altså bildet er en tilsvarende men ikke min. Nok om det. Hvis man ser nøye på bildet så er det bare såvidt bremseklossen rekker inn på anleggsflaten på felgen og det i YTTERSTE posisjon på det justerbare sporet. Jeg har kjøpt sykkelen brukt for litt siden og har faltisk ikke sett dette før nå. Det er akkurat samme problemet på min og det er så gærnt at jeg ikke går helt klar av dekket heller. Alle deler er original og ikke skadet. Hjulet er standard 700c x 23 / 622 x 14. Er det karbongaffelen som er for lang og dermed en fabrikasjonsfeil eller? Jeg skjønner egentlig ikke at denne feilen er mulig da det ser ut for å være på flere og at der ikke eksisterer en "recall notice" om dette? Jeg må jo slipe ned sporene for å løse noe av problemet eller slipe noe av dropout'ene. Begge løsningene er vel ikke HELT bra eller?! Jeg kan jo ta kontakt med diverse instanser og det skal jeg gjøre men er det noen av dere som aner hvordan dette kan selges og ikke merkes tidligere?

Vedlegg
206289-trek1000_2006_2.JPG (0 Bytes, 329 nedlastinger)
Redigert av xracer; 03/06/2007 09:17.
Re: Trenger hjelp fra eksperter [Re: xracer] #407765 03/06/2007 19:42
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Antagelig skulle det vært en long reach bremse på den gaffelen. Mener Shimano har en versjon og Tektro har også en så vidt jeg vet. Hvorfor sykkelen er satt opp slik er kan synes som en feil fra produsentens side.

Edit:
Se der ja Shimano og Tektro

Redigert av lasr; 03/06/2007 19:44.
Re: Trenger hjelp fra eksperter [Re: lasr] #407766 03/06/2007 20:07
L
Lectron Offline
Entusiast
Entusiast
L
Long reach på moderne racer? Tror ikke det var det som var påtenkt,
men det løser jo problemet. Har forøvrig opplevd det samme på bakbremsen
trek sykkel. Kom da ikke på at det var noe annet en 'slurv' fra produsent.

Re: Trenger hjelp fra eksperter [Re: Lectron] #407767 03/06/2007 20:26
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Trek bruker vel stort sett long reach bremser på Pilot serien (Bontrager xxxx plus gaffel). Det er vel en fordel med litt lengre gaffel for å heve fronten på en komfòrt-racer.

Re: Trenger hjelp fra eksperter [Re: lasr] #407768 03/06/2007 21:31
X
xracer Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
X
Quote:
Trek bruker vel stort sett long reach bremser på Pilot serien (Bontrager xxxx plus gaffel). Det er vel en fordel med litt lengre gaffel for å heve fronten på en komfòrt-racer.

Ok skjønner så derfor setter de på en lengre gaffel. Men uansett ser det her ut som at de har satt "short reach" bremser på mer enn en sykkel som ikke bare burde ha long reach men MÅ ha det. Så da må jeg altså investere i noen tektro bremser for å få orden på dette? Trenger egentlig bare forbremsen da...

/Hans-Otto Scott Scale 60, Trek 1500, Tacx Fortius
Re: Trenger hjelp fra eksperter [Re: xracer] #407769 04/06/2007 05:59
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg vil tro at Trek 1000 normalt skulle hatt en "vanlig" gaffel og "vanlige" bremser siden den ikke er en komfòrt racer. Poenget mitt var at Trek bruker [sensurert] som krever Long Reach bremser, om en slik gaffel har havnet på sykkelen din er vanskelig å si for meg, men det kan se slik ut. Dersom sykkelen ikke har matchende komponenter er det vel en reklamasjonssak. Kontakt butikken hvor sykkelen er kjøpt evt kontakt importør.

Re: Trenger hjelp fra eksperter [Re: lasr] #407770 04/06/2007 17:51
X
xracer Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
X
Quote:
Jeg vil tro at Trek 1000 normalt skulle hatt en "vanlig" gaffel og "vanlige" bremser siden den ikke er en komfòrt racer. Poenget mitt var at Trek bruker [sensurert] som krever Long Reach bremser, om en slik gaffel har havnet på sykkelen din er vanskelig å si for meg, men det kan se slik ut. Dersom sykkelen ikke har matchende komponenter er det vel en reklamasjonssak. Kontakt butikken hvor sykkelen er kjøpt evt kontakt importør.

Ja får sjekke ut dette med butikken/importøren og se hva de sier. Som jeg sa det er litt merkelig at slike deler "bare har havnet" på andre sykler også. Slik som den på Ebay. Bremsene er navngitt "Dual alloy brakes" på spec hos Trek. Trodde Trek var mer proff en dette selv om dette er en av de billigste variantene. Gaffelen er navngitt som "Bontrager approved"??? Det er jo en Bontrager gaffel for po**er! Det står jo på den med stor label etc. :-) Nei skal jeg investere i en skikkelig racer en gang skal det ikke bli en Trek det er sikkert.

/Hans-Otto Scott Scale 60, Trek 1500, Tacx Fortius
Re: Trenger hjelp fra eksperter [Re: xracer] #407771 04/06/2007 18:26
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
det er kanskje ikke den som gir mest for penga ivaffal.....

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå