... Stier er primært for fotgjengere (til nød trillende med sykkel), opparbeidede veier er for syklister.
Det første utsagnet er vel bortimot en historieforfalskning. Ferdselsnettet over Hardangervidda er mange, mange generasjoner gammelt. Noen leder kan være både tusen år og mer. Ledene stammer fra en tid da området ble brukt til ferdsel fra vest til øst, og til fiske og fangst.
I tidligere tider foregikk transport her med hest! Noe med 2-hjulet kjerre, og mye kløvhest. Man kan fortsatt se svake spor etter hest og kjerre enkelte steder. Dette er de mindre kuperte ledene, som er "3-spors". Ett tråkk i midten etter hesten, ett ofte smalere spor på hver side etter vognhjulene. Bruk øynene godt, så vil du se dette selv, H-vidda og i flere av våre fjellområder.
I kupert/fuktig område var kløvhesten datidens trasnsportmiddel. Men mange steder har traktorene senere satt sine dypere spor i eldre leder, fra 50-tallet og fortsatt i dag. Av grunneierne med god hjelp av (traktor-vennlige men syklist-uvennlige) kommuner omkring H-vidda.
Traktor må fortsatt kunne brukes i forbindelse med kjøttransport og garnfiske, hevdes det...
Men må? Bekvemmelighetsønsket er mer nok ofte mer nærliggende...
Stier primært for fotgjengere? Er det opparbeidet noen ny sti over Hardangervidda som ikke kun er en justering eller utbedring av eldre leder? Ukjent for meg.
Turistforeningene tar seg den frihet å male tett med røde T-er på gamle varder, steiner (og også gamle hustuftruiner). Så vidt jeg vet uten å spørre noen...
T-foreningene "adopterer" gamle ferdselsveger, setter "navnet sitt" på dem overalt, og freider seg til å hevde at de er "laget" med fotturister for øye? Kjenner at jeg blir harm over en slik fordreining av de faktiske forhold.
"Opparbeidede veier" er for syklister?.. På Hardangervidda? Hvilke? Rallarvegen? En gammel anleggsveg det. De andre vegene? Det er bilveger, det.
Har litt vanskelig for å forstå at artikkelforfatteren virkelig er terrengsykklist. Eller er det en asfalt/grusveg-sykklist som har forsøkt seg ute i terrenget uten øvelse? Og funnet ut at det er for strevsomt? Og derfor like godt heller ikke vil at andre skal ha glede av terregnsykling der?...
.....
Sykkelformannen