Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Restriksjoner på sykling i nasjonalparker

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: StigB] #459490 06/10/2007 06:45
bik3man Offline
More than words
More than words
Vi kan godt ta det nå. I en annen tråd.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: era] #459497 06/10/2007 06:56
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: era
Spesielt forslaget til forvaltningsplanen for Jotunheimen er negativ til sykling.

Fra paragraf "8.11. SYKLING OG BRUK AV HEST"

"Sykling er berre tillate på vegar eller trasear som er godkjendfor dette, dvs vegane i området (sjå under). Grunnen til dette er at terrengsykling kan gi uheldig slitasje på vegetasjonen, og det kan oppstå konflikt med turgåarar. Det er få stader som er eigna for sykling i verneområda, og få folk syklar utanom desse stadene (dvs. på vegane) i dag. Det er difor få konfliktar med dette. I større omfang vil sykling føre til slitasjeskader på vegetasjon og stiar, og syklistar på stiar vil føre til konfliktar med dei som er på fottur. Det er registrert skjemmande sykkelspor utanfor stien frå Skogadalsbøen og nordover. Forvaltningsplanen legg difor opp til at sykling må ha løyve frå verneforskrifta med unntak av på vegane i verneområda."

Rimelig trist lesning. Det er tydelig at de personene som har stått bak ovenstående har en utrolig negativ og forutintatt holdning. Har tråkka til fots i nevnte områder mange ganger og til nå ikke sett et sykkelspor eller en syklist. At de allikevel antar at dette blir et problem, og derfor velger å forby i forkant for eventuelle "konflikter", er for meg utrolig.

Hva er egentlig et skjemmende sykkelspor, og hvor lenge tror de at dette er synlig? Dette blir omtrent som å si at jeg hater sko over størrelse 44, men at jeg ved flere anledninger har sett spor etter større sko, her må vi straks med en gang forby!

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: tmork] #459499 06/10/2007 06:59
bik3man Offline
More than words
More than words
Jepp. Helt utrolig synsing her.

Når begynte nikkersadel og oppsynsmenn og turistforeninger og turgåere å bruke rasjonelle argumenter overfor nye friluftsaktiviteter?

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: bik3man] #499483 09/01/2008 20:18
olganga Offline
Ivrig
Ivrig
Det skjer mye (eller lite) i Rondane:

Klikketiklikk

Ole

"Utrolig kastearm på disse veganerne"
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: olganga] #499510 09/01/2008 21:24
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Herlig at de ihvertfall er så "tøffe" at de omfatter ski også.

Enig eller uening ang restriksjonene, her utelater de ihvertfall ikke bare noen få enkelt aktiviteter.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: ] #499577 10/01/2008 06:20
bik3man Offline
More than words
More than words
Så lenge disse restriksjonene ikke også omfatter en kraftig begrensning av den aktiviteten som medfører klart mest menneskelig aktivitet i Rondane, nemlig fotturismen, så er dette meningsløst og diskriminerende.

Men det er jo litt artig at vi plutselig får skifolket som allierte.

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: bik3man] #499598 10/01/2008 07:36
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Hytta blir liksom ikke helt det samme lengre.. Skiturer får restriksjoner, og sykling blir kun tillatt på 3 korte (og dødelig kjedelige) strekninger i rondane..

Nå har jeg litt problemer med å forstå hvorfor de ikke tillater sykling på alle de milene med ihjeltråkka singletrack løyper på flata i rondane, men virkelig trist å lese verneplanen..

Sykling
Følgende veger foreslås åpnet for sykling:
- Vegen Spranget - Rondvassbu
- Vegen Gammelgården – Bjørnhollia (har en liten del av traseen innenfor Rondane nasjonalpark)
- Vegen Kampen – Peer-Gynt hytta

Betyr dette at de virkelig vil forby all form for sykling som ikke bestefar klarer med sin 30 år gamle DBS kombi?

Noen burde jo invitere fylkesmannen og hans hjelpere på singletrack dag i rondane!

Take Care!
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: ] #499610 10/01/2008 07:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Nick
Det er ikke så farlig med hvilke argumenter som brukes, bare man holder syklistene og "nymotens skiturister" (kiting) borte.

Her er det jo nettopp dette man ikke begrenser seg til. Man velger å begrense også andre, mer tradisjonelle, aktiviteter.

Jeg ser ingen grunn til å tro at fylkesmannen har skulte motiver med disse forslagene.

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: oysandr] #499614 10/01/2008 08:02
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: oysandr
Skiturer får restriksjoner...

Dette gjelder slik jeg leser det kun de mer eller mindre organiserte delene av denne aktiviteten. Det blir fremdeles full adgang til å ta seg en skitur hvor man måtte ønske.

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: ] #499630 10/01/2008 08:27
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det er ikke så farlig med hvilke argumenter som brukes, bare man holder syklistene og "nymotens skiturister" (kiting) borte.

Jeg har som NOTS-mann snakket med Harald Klæbo og da vi gikk gjennom argumentrekka hans stykke for stykke måtte han innrømme at argumentene antakelig ikke holder vann og at syklistene skal tas for å begrense turismen i Rondane, siden fotturismen ikke kan rokkes. Verken slitasje- eller konfliktargumentene er fremsatt på grunnlag av erfaring eller vitenskapelige fremsatte data. Når det gjelder villreinen, har jeg snakket med norges fremste villreinekspert og han ser ingen forskjell på reinens oppplevelse av en syklist kontra en fotturist.

Klæboe ser poenget at det antakelig er virkningsløst å holde et 100-talls syklister borte mens tusenvis av fotgjengere holder på som før, og virker som en fornuftig mann å snakke med. Jeg er bare redd at han deler kontorlokaler med en bande irrasjonelle terrengsykkelhatere, som ikke kommer til å gi seg så lett.

NOTS har allerede lagt frem en høringsuttalelse til Jotunheimen, og påpekt blant annet hvor dumt det er å forby sykling i terreng som Fylkesmannen definerer som "uegnet for sykling".

Høringsuttalelsen til Rondane er under utarbeidelse, og her skal det pekes på direkte faktafeil i utkastet til verneplan - samtidig som vi skal rette tung skyts mot alle fabrikkerte argumenter.

Jeg kommer ikke til å gi meg på dette, og kjøre dette så langt jeg klarer i media og inn i de politiske korridorer. Denne saken SKAL vi vinne, og jeg er ikke av den typen som lar meg kneble av usaklig diskusjon.

Geir
Nestformann, NOTS

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: GeirK] #499637 10/01/2008 08:33
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Denne saken SKAL vi vinne, og jeg er ikke av den typen som lar meg kneble av usaklig diskusjon.

Med "VINNE", mener du da at sykling blir tillatt, eller at man forbyr også andre aktiviteter på lik linje med sykling? ICON_WINK

EDIT: Jeg ser ikke noen grunn til at fotturisme ikke skal kunne begrenses. Dette er da tildels gjort i andre verneområder.

Redigert av EgilS; 10/01/2008 08:35.
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: EgilS] #499638 10/01/2008 08:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Med å VINNE mener jeg at sykling skal være tillatt på alle stier i Rondane, med mindre det finnes rasjonelle argumenter mot.

- Robert Green Ingersoll
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: GeirK] #499639 10/01/2008 08:41
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Med å VINNE mener jeg at sykling skal være tillatt på alle stier i Jotunheimen, med mindre det finnes rasjonelle argumenter mot.

Jeg vil da påstå at hensynet til villreinen er et rasjonelt argument? Det eneste jeg ikke ser som rasjonelt er forskjellsbehandlingen.

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: EgilS] #499640 10/01/2008 08:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det er en måte å si det på.

- Robert Green Ingersoll
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: GeirK] #499665 10/01/2008 09:24
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

- Robert Green Ingersoll
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: EgilS] #499732 10/01/2008 12:12
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: EgilS

Jeg vil da påstå at hensynet til villreinen er et rasjonelt argument? Det eneste jeg ikke ser som rasjonelt er forskjellsbehandlingen.

Kan man vise til at det faktisk er et problem, og ikke at det bare er synsing så er det vel rasjonelt.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: tmork] #499791 10/01/2008 13:58
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: tmork

Kan man vise til at det faktisk er et problem, og ikke at det bare er synsing så er det vel rasjonelt.

At "trafikken" i fjellet er lite gunstig for villreinen er vel så dokumentert som det kan bli?. Reinen holder seg unna ferdselsårer med mye ferdsel og disse fører i praksis til at reinens leveområder stykkes opp. Dette fører igjen til dårligere tilgang på mat, og dermed levevilkår for et mindre antall rein.

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: EgilS] #499796 10/01/2008 14:08
bik3man Offline
More than words
More than words
Ja, og det gjøres en vurdering av påvirkningen på flora og fauna kontra verdien av friluftsliv i fjellheimen. Det er derfor ikke "alle" fjellområder er "stengt".

KO

- Dr A.J. Snow
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: EgilS] #499802 10/01/2008 14:18
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
At "trafikken" i fjellet er lite gunstig for villreinen er vel så dokumentert som det kan bli?. Reinen holder seg unna ferdselsårer med mye ferdsel og disse fører i praksis til at reinens leveområder stykkes opp. Dette fører igjen til dårligere tilgang på mat, og dermed levevilkår for et mindre antall rein.

Forskjellsbehandlingen jeg tenkte på. Klarer de å vise at en sykkel er værre enn noe annet, hvilket jeg ikke tror de klarer, så ville det jo vært rasjonelt.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: bik3man] #499804 10/01/2008 14:20
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: bik3man
Ja, og det gjøres en vurdering av påvirkningen på flora og fauna kontra verdien av friluftsliv i fjellheimen. Det er derfor ikke "alle" fjellområder er "stengt".

Og det er slik det bør være.

Så langt har man tillatt det meste, men et sted må man kunne si at det er nok. Stadig mindre deler av naturen ligger urørte av veier, damanlegg, kraftlinjer og hyttefelter. Det har i Norge under AP-/LO-styre stort sett vært nok å argumentere med et par arbeidsplasser så har man fått tilllatelse til store naturinngrep.

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: tmork] #499806 10/01/2008 14:22
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: tmork

Forskjellsbehandlingen jeg tenkte på. Klarer de å vise at en sykkel er værre enn noe annet, hvilket jeg ikke tror de klarer, så ville det jo vært rasjonelt.

Misforsto eg.

Det er vel det det ser ut som de innrømmer; at sykling ikke er verre enn andre ting, men lettere å forby da det er en forholdsvis ny aktivitet.

På et vis skjønner jeg den argumentasjonen, men rasjonelt er det ikke fra syklistens ståsted.

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: ] #500471 11/01/2008 21:07
EgilS Offline
More than words
More than words
Her driver du sitatfusk!

Nei, det var faktisk hele innlegget ditt!

Sitatene tok jeg ikke med da jeg regnet med at du husket hva ditt innlegg refererte seg til. Hvilket du gjorde. ICON_SMILE

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: EgilS] #502837 19/01/2008 00:27
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Vi møter samme argumentasjon ang. byfjella her i Bergen;
"Sykling i terreng ikke tillatt / foreslå ikke tillatt" med udokumentert argument om slitasje utover det fotgjengere utøver i et "unikt, bynært fjellområde", imens den virkelig store slitasjen utføres når 4000 bergensere ei helg i slutten av mai spenner på seg støvlene for å få et diplom etter å ha gått over alle åsene i byen..
http://www.bergen-turlag.no/7-fjellsturen/index.php

Det er også et stort problem å overbevise bergenske forvaltere om at utmarksområdene i Bergen ikke er unike :-)
mtp bynærhet: Oslo, Trondheim ++
mtp terrengtype: Alle kystbyene fra Stavanger til Vardø...

Det ser nå ut til at vi endelig har funnet og fått bekreftet et lokale til oppstartsmøte for NOTS Bergen før sesongstart, info kommer plutselig på epost til medlemmer..
Tony (NAttevaktsmodus..)

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: olganga] #502838 19/01/2008 00:57
YnotGorilla Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olganga
Det skjer mye (eller lite) i Rondane:

Klikketiklikk

Et godt forslag dersom hensikten er å verne om villreinen!

Det er min oppriktige mening at folk som er nødt til å ha et oppkjørt spor eller en merket sti for å føle seg trygge i fjellet ikke har noe som helst å gjøre der(dette er ikke ment som elitisme, men at man må vise respekt for de forholdene man kan støte på i fjellet, spor/merking gir falsk trygghet og fører til at folk tar sjanser).

Å slutte å kjøre opp skispor på vinteren, og slutte å merke(med maling og skilt) fotrutene til hyttene om sommeren vil være det mest effektive tiltaket for å begrense slitasjen siden det er svært få fjellturister som tør ferdes utafor stinettet til DNT idag, til sammenligning har et evt. sykkelforbud nær 0 effekt

T

Redigert av YnotGorilla; 19/01/2008 04:37.
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: YnotGorilla] #506610 29/01/2008 09:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det beste du kan gjøre for å hjelpe Rondane-saken, er å svare her:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=506608&Main=49186#Post506608

- Robert Green Ingersoll
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: GeirK] #506780 29/01/2008 15:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
BTDT.

Vær nå ærlige, da. Hvis du ikke virkelg TROR at du kommer til å sykle i Rondane, så tjener det nok ikke saken å svare 1 eller 2 "just in case". ICON_WINK

Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: Stein] #508774 04/02/2008 10:06
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg aner ikke om underskriftskampanjer har noen påvirkning i det hele tatt, men her er det ihvertfall et nettsted hvor man kan skrive seg på som en protest mot forslaget om ny forvaltningsplan for Dovre og Rondane.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Restriksjoner på sykling i nasjonalparker [Re: parob] #720436 30/04/2009 11:52
Arve05 Offline
Avhengig
Avhengig
Fjellet tørker snart opp og flere planlegger vel noen fjellturer med sykkel. Skal selv en tur i Rondane.

Hvordan er ståa i denne saken ?

Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same
- George Soros
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support