Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Styrketråkk

Re: Styrketråkk [Re: kjerts] #458906 05/10/2007 07:28
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjerts
Jeg styrer i alle fall mine styrketråkk etter opplevd intensitet.
Styrketråkk føles unaturlig og rart, men ser ikke helt at antall tråkk i minuttet plutselig skulle gjøre styrketråkk urelevant til vanlig sykling.

Kutt ut det styrketråkktullet. Heng på en tung ryggsekk (15-20 kg) og ta en lang tur i skogen eller på fjellet. Det er skikkelig styrketrening for beina. Det virker som mange syklister tror at all trening må foregå på sykkelen. I den mellomsesongen vi er inne i nå er det veldig viktig å trene allsidig og alternativt.

Re: Styrketråkk [Re: erling] #458912 05/10/2007 07:35
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja.. Godt mulig jeg ender opp med et treningsopplegg med knebøy i stedet.

Re: Styrketråkk [Re: erling] #458928 05/10/2007 07:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: erling
Jeg styrer i alle fall mine styrketråkk etter opplevd intensitet.
Styrketråkk føles unaturlig og rart, men ser ikke helt at antall tråkk i minuttet plutselig skulle gjøre styrketråkk urelevant til vanlig sykling.

Kutt ut det styrketråkktullet. Heng på en tung ryggsekk (15-20 kg) og ta en lang tur i skogen eller på fjellet. Det er skikkelig styrketrening for beina. Det virker som mange syklister tror at all trening må foregå på sykkelen. I den mellomsesongen vi er inne i nå er det veldig viktig å trene allsidig og alternativt.

For meg er det mye mer praktisk å bruke sykkelen til og fra jobb enn å labbe de to milene til fots gjennom marka. Det blir så lite søvn hvis jeg må opp midt på natta for å starte turen. Nå kommer jeg hjem mens ungene er våkne. ICON_WINK

Re: Styrketråkk [Re: kjerts] #458931 05/10/2007 07:49
EgilS Offline
More than words
More than words
Tja.. Godt mulig jeg ender opp med et treningsopplegg med knebøy i stedet.

Knebøy gjorde egentlig lite for meg de to årene jeg har prøvd det offseason.

Fordelen med styrketråkk er at får litt kondisjonstrening på kjøpet. Greit hvis man ikke har all verdens tid til rådighet å bruke på trening.

Re: Styrketråkk [Re: EgilS] #458942 05/10/2007 07:59
MrFrank Offline
Ringrev
Ringrev
Vi trener ikke bare styrke ved stryrketråkk. Sykkelteknikk er også en viktig del av denne treningen. Tenk "firkant" når dere trener styrketråkk. Tråkk ned og dra opp samtidig. Skyv frem og skrap bak. Dette gir deg et rundt tråkk som gir kraft i hele bevegelsen. Stryrketråkk skal ikke foregå i rykk og napp..

Harde tider varer ikke evig. Harde folk gjør. Mobilnr 41 66 77 99
Re: Styrketråkk [Re: MrFrank] #459088 05/10/2007 10:48
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: MrFrank
Vi trener ikke bare styrke ved stryrketråkk. Sykkelteknikk er også en viktig del av denne treningen. Tenk "firkant" når dere trener styrketråkk. Tråkk ned og dra opp samtidig. Skyv frem og skrap bak. Dette gir deg et rundt tråkk som gir kraft i hele bevegelsen. Stryrketråkk skal ikke foregå i rykk og napp..

Betyr det at hensikten med styrketråkk egentlig er todelt?

* Primært trening av styrke
* Sekundært trening av rundtråkk

Eller?

Er det flere grunner til å trene styrketråkk, eller er disse to grunnene dekkende?

Re: Styrketråkk [Re: Aaberg] #459094 05/10/2007 11:07
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Aaberg
Sitat: MrFrank

Betyr det at hensikten med styrketråkk egentlig er todelt?

* Primært trening av styrke
* Sekundært trening av rundtråkk

Eller?

Er det flere grunner til å trene styrketråkk, eller er disse to grunnene dekkende?

Når man trener styrketråkk så trener man på å legge mer kraft i hvert tråkk. Om man trener noe særlig på rundtråkket vet jeg ikke, men kjører man svært tungt så er man nesten avhengig av å ha kraft gjennom hele tråkket for å få pedalene rundt.

Om styrketråkk faktisk hjelper skal jeg komme tilbake til. ICON_WINK

Re: Styrketråkk [Re: EgilS] #459125 05/10/2007 11:42
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: EgilS
Når man trener styrketråkk så trener man på å legge mer kraft i hvert tråkk. Om man trener noe særlig på rundtråkket vet jeg ikke

OK. Det jeg er ute etter er å høre om det finnes en konsensus blant tilhengere av styrketråkk om hva det faktisk gjør deg bedre til.

Siden det heter styrketråkk antar jeg det er nærliggende at de fleste mener at man blir sterkere? Mens rundtråkk tror noen på mens andre ikke, eller?

Andre grunner til at folk trener styrketråkk?

Sitat: EgilS
Om styrketråkk faktisk hjelper skal jeg komme tilbake til. ICON_WINK

Kjører du noen eksperimenter eller? :-)
Har du wattmåler som dokumenterer tester og trening kunne det vært interessant å se på.

Re: Styrketråkk [Re: Aaberg] #459130 05/10/2007 11:57
EgilS Offline
More than words
More than words
Mitt "problem" er at jeg suger på flate partier og i nedoverbakker. Her blir jeg glatt frakjørt av tyngre syklister, selv om de nok ikke totalt sett er bedre enn meg. Motsatt i bakker, her kjører jeg fra syklister som jeg regner som bedre enn meg. Mye av det kommer nok av det at jeg er liten og lett, resten er lite spesifikk trening når det gjelder å kjøre denne typen løyper.

Jeg kommer til å kjøre mye styrketråkk nå frem til jul. Stort sett så blir det i form av naturlig intervall ved at hjemturen fra jobb ca. 3 ganger pr. uke kjøres på tunge gir. Jeg har endel bakker på hjemturen og jeg legger også inn noen ekstra omveier for å få enda flere høydemeter. I tillegg til å kjøre dette i bakker så vil jeg legge inn drag med tunge gir på flatene.
Tråkkfrekvensen blir 30-40 i bakker, naturlig nok litt mer på flatene. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ha kraft hele tråkket rundt.

Over nyttår vil jeg trappe dette ned til mer vedlikehold (1 økt pr. uke? Legge denne inn som siste timen i ei langkjøring.) og kjøre mer som jeg har gjort sist vinter. Mer struktur i opplegget med langkjøring og hardere økter under terskel.

Så får vi se til våren om dette totalt sett har gjort meg til en bedre syklist. Det jeg håper på (bortsett fra å bli generelt bedre) er at dette ikke går ut over kjøringen i bakker. Noen har vel opplevd dette som en bivirkning.

EDIT: Jeg har ingen wattmåler. Når rullesesongen starter vil jeg kunne bruke måler på rulla til å spore fremgang (forhåpentligvis).

Redigert av EgilS; 05/10/2007 11:58.
Re: Styrketråkk [Re: EgilS] #459223 05/10/2007 15:00
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Hei
Skal ikke blande meg borti den evige diskusjonen, for eller mot styrketråkk, styrketrening, rundtråkk osv. sjøl om nok har mine meninger. Men jeg lurer på om noen har synspunkter, erfaringer med ettbenstråkk. Sykler hjem fra jobben i Trondheim og opp Bjørndalen til Heimdal og noen dager bruker jeg en fot om gangen oppover. I dag hang jeg på en typisk "jobbsykkelist" med vekselvis høyre og venstre fot rett ut. Bortsett fra at det sikkert ser passelig dumt ut kjennes det i lårmusklene, dessuten må man jo tråkke rundt enten man vil eller ikke.

Redigert av oddivato; 05/10/2007 15:02.
Re: Styrketråkk [Re: Aaberg] #459422 05/10/2007 21:18
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Hei Aaberg. Hva er agendaen din? Stiller du spørsmål fordi du er uvitende, eller er det fordi du har din egen klare oppfatning av styrketråkk som treningsform?
Personlig kjører jeg heller lange intervaller med stabil tråkkfrekvens og stabil watt enn spesielt tunge tråkk. Jeg får problemer med korsryggen av å kjøre styrkertråkk, og derfor funker det ikke for meg.
Altså: Hva er det du vil frem til?

Re: Styrketråkk [Re: frodegutt] #459501 06/10/2007 07:03
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: frodegutt
Hei Aaberg. Hva er agendaen din? Stiller du spørsmål fordi du er uvitende, eller er det fordi du har din egen klare oppfatning av styrketråkk som treningsform?

For de som har lest noen av mine tidligere innlegg fremgår det veldig tydelig at jeg har min egen klare oppfatning av styrketråkk.

bullet blåste liv i tråden igjen og nevnte at han ikke ville ha en debatt for/mot styrketråkk, men høre fra tilhengerne av styrketråkk hvordan de gjorde det. Jeg tenkte å respektere det, og i stedet for å argumentere mot styrketråkk, heller benytte anledningen til lære litt mer om bakgrunnen for hvorfor folk trener styrketråkk. Jeg tenkte derfor å tilnærme meg diskusjonen kun ut fra nysgjerrighet, og ikke ut fra at jeg skal poengtere eller bevise noe som helst. Jeg har ingen agenda utover det.

Sitat: frodegutt
Altså: Hva er det du vil frem til?

Ingenting.

Var det svar på spørsmålene? :-)

Redigert av Aaberg; 06/10/2007 07:03.
Re: Styrketråkk [Re: Aaberg] #459523 06/10/2007 08:15
T
Trek 9.8 - 2000 Offline
Fersking
Fersking
T
Flott at du utfordrer synspunktene på ulike treningsformer. Poenget med forumet er vel utveksling av kunnskap, meninger og erfariner. Hvis vi ikke er kritiske og utfordrer hverandres innspill, vil vi ikke komme lenger i søken etter den absolutte sannhet...(ikke det at vi noen gang kommer dit, men prosessen er hele poenget)

Re: Styrketråkk [Re: Aaberg] #459627 06/10/2007 14:31
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Jepp. Jeg er fornøyd. yes

Re: Styrketråkk [Re: frodegutt] #459690 06/10/2007 17:19
borgern Offline
Entusiast
Entusiast
Kjører noe styrketråkk om vinteren selv. Litt for avveksling fra vanlig rulletrening.
KJører og en del styrketrening, mest tungt og få reps. Så er styrketråkk det som er lett og mange reps.
Jobbet litt med sykling med et bein av gangen forrige vinter og merket fort at det var noe å hente på det. Ble veldig fort sliten i hofteleddsbøyer. Synes treningen hadde hjulpet når jeg kom ut våren etter, spes på tempo og fremkommelighet i terreng.

Ellers er det vel å trene variert off-season, går ganske mye ski om vinteren bl.a.
Som jeg ser på landeveislaget jeg har så er det ofte flatestyrke folk mangler selv om de har bra kondis. Om det da er styrketråkk, tempotrening eller annet som gjør mest fremgang kan jeg ikke si. Hovedmotor i kroppen er jo sirkulasjonssytemet men sum av alle detaljer teller.

Lars

Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?

Lars
Mail: borgern11@yahoo.no
Mob: 95844336
Re: Styrketråkk [Re: MrHenning] #470243 26/10/2007 07:55
H
HugoKrutt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Ikke tren styrke-tråkk.
Ikke gjør som mange av de beste i verden, som trener styrketråkk i perioder.
Ikke hør på råd fra Rune Høydahl, Gunn-Rita Dahle og mange mange andre.
Ikke spør mange av de beste elite-syklister hva de trener.
Ikke tren styrketråkk fordi du ikke klarer å forklare hvorfor det er lurt.
Ikke hør på råd fra de som har testet det ut og bevisst ved gjentatte seire at de er sterke i beina.
Ikke tro at styrketråkk kan øke din terskel-watt.
Ikke sykle med lav kadens, du har jo ikke det i ritt.
Ikke tro at de som vinner ritt, vinner pga av at de har trent styrke.
Prøv heller å forklare med avanserte ord hva som skjer i mikro-nivå i muskultaren ved annen trening, og derved bevise at du har greie på det du snakker om.
Iallefall, ikke tren styrketråkk - det virker nok ikke - det er nok ikke noe vits for de fleste - det var nok ikke derfor Rune Høydahl var så god syklist....

Re: Styrketråkk [Re: HugoKrutt] #470250 26/10/2007 08:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Amen :-)

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Styrketråkk [Re: HugoKrutt] #470259 26/10/2007 08:21
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg lurer egentlig på hvorfor vi mosjonister sammenlikner oss med eliteutøvere så ofte. Rune Høydahl, Gunn-Rita Dahle Flesjå og elitesyklister trener annerledes enn de aller fleste hobbysyklister.
Hvis du har 5-6 timer i uka tilgjengelig for trening og ønsker å bruke dette på styrketråkk, så værsågod!
Jeg ville heller brukt tiden til å sykle fort på sykkel.

Hvis magen henger ned på overrøret, har det lite hensikt å kjøpe flaskeholdere i karbon for å spare vekt roll

Re: Styrketråkk [Re: Tgabriel] #470316 26/10/2007 09:58
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Tgabriel

Hvis magen henger ned på overrøret, har det lite hensikt å kjøpe flaskeholdere i karbon for å spare vekt roll

Hehe, der knuste du mange birkebeineres illusjoner ja :-)

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Styrketråkk [Re: HugoKrutt] #470384 26/10/2007 11:51
A
Aaberg Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: HugoKrutt
Ikke tren styrke-tråkk.
Ikke gjør som mange av de beste i verden, som trener styrketråkk i perioder.
Ikke hør på råd fra Rune Høydahl, Gunn-Rita Dahle og mange mange andre.
Ikke spør mange av de beste elite-syklister hva de trener.
Ikke tren styrketråkk fordi du ikke klarer å forklare hvorfor det er lurt.
Ikke hør på råd fra de som har testet det ut og bevisst ved gjentatte seire at de er sterke i beina.
Ikke tro at styrketråkk kan øke din terskel-watt.
Ikke sykle med lav kadens, du har jo ikke det i ritt.
Ikke tro at de som vinner ritt, vinner pga av at de har trent styrke.
Iallefall, ikke tren styrketråkk - det virker nok ikke - det er nok ikke noe vits for de fleste - det var nok ikke derfor Rune Høydahl var så god syklist....

Helt enig! :-)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support