Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

mekaniske vs hydrauliske bremser

mekaniske vs hydrauliske bremser #395737 05/05/2007 07:26
M
meister Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Kan noen gi meg innblikk i de store forskjellene mellom mekaniske og hydrauliske skivebremser?

Har syklet med hydrauliske i noen år, men aldri prøvd mekaniske.

Re: mekaniske vs hydrauliske bremser [Re: meister] #395738 05/05/2007 08:20
klean Offline
Besatt
Besatt
Gode mekaniske er (kanskje, har ikke prøvd) tett på hydrauliske i effekt. De er kanskje litt lettere å "forstå" når noe ryker siden det er wire og ikke væske som overfører kreftene.
Men, de må på lik linje med v-bremser, etterjusteres når klossene slites, og wirene må renholdes/byttes ofte. Når du vet hvordan du lufter hydrauliske (som trengs sjelden) og har riktig utstyr, ser jeg ingen fordeler med mekaniske.

Bortsett fra om du sykler i -30grader å sånt. Da kan hydraulikken slite litt...

Andreas.
Re: mekaniske vs hydrauliske bremser [Re: klean] #395739 05/05/2007 08:56
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Jeg har prøvd, og jeg foretrekker hydrauliske. Mine mekaniske fungerte veldig bra så lenge det var tørt, men da det ble vått var de langt unna å være like gode som de hydrauliske jeg har prøvd. Det kan være klossene, så det må taes med i betraktning. Jeg synes de mekaniske skivebremsene mine fungerte bedre enn alle v-bremser jeg har prøvd.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: mekaniske vs hydrauliske bremser [Re: OveR] #395740 05/05/2007 11:12
skognils Offline
Ringrev
Ringrev
har prøvd avid bb7 bremser i et par år på jobbsykkel'n nå
lite vedlikehold
god holdbarhet på bremseklossene
god bremsekraft når det er tørt(bedre enn V-brems) men noe dårligere enn hydraulisk når det er vått.

sliter litt nå siden jeg har vært litt slapp i vinter og justeringen av klossen på hjulsiden av skiven har satt seg "dønn fast" trolig pga salt osv i vinter.

siden prisen på hydraulisk er begynt å gå ned til et anstendig nivå, ville jeg valgt det idag.
Nils

Re: mekaniske vs hydrauliske bremser [Re: skognils] #395741 05/05/2007 13:43
M
meister Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
jepp jepp.

Takk for tipsene. Grunnen til at jeg lurte litt var at jeg har sett sykler i 10000 kr klassen med mekaniske bremser og begynte da å lure på om de var blitt bedre av en eller annen grunn. Men da er det bare å holde på hydraulikken!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå