Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til bytte av krank

Hjelp til bytte av krank #392055 26/04/2007 06:57
J
Jampe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Damen klarte å trakke istykker kranken på dbs-sykkelen sin her om dagen, og da må far fikse :)

Var nedom den lokale sykkel-pusheren min i går å fikk en ny krank som jeg skulle montere på sykkelen. Problemet mitt var at den nye kranken ikke kom langt nok inn på rammen. (Kranklageret er av typen "firkant" (octalink?) Hullet i kranken var like stor på den gamle som på den nye, men tannhjulene kom for langt ut fra rammen. Har jeg fått feil type, eller var jeg ikke hardhendt nok når jeg presset kranken på kranklageret? Burde jeg ta noen mål av kranklageret for å være sikker på å få riktig type? Evt. hvor bør jeg måle?

--
Jan Petter

Re: Hjelp til bytte av krank [Re: Jampe] #392056 26/04/2007 08:38
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Når du skriver "jeg ikke hardhendt nok når jeg presset kranken på kranklageret?", mener du da når du skrudde til bolten som trekker armen inn på akslingen, eller har du presset kranken inn på akslingen med hendene? Du skal sku bolten ganske så hardt for å få kranken langt nok inn på akslingen.

Du kan jo ta med deg både ny og gammel krank til sykkelbutikken for å få sjekket at de faktisk er laget for samme lengde aksling. Endel eldre kranker brukte 122mm aksling, mens nye modeller er helt nede i 110, og da blir det fort 5-6mm feil hvis du bruker en nyere modell på en 122mm aksling.

Ole.

Re: Hjelp til bytte av krank [Re: Jampe] #392057 26/04/2007 08:44
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hvilket merke er kranken du kjøpte?

Hvis det er en Truvative krank for firkantfeste, skal disse monteres med 113mm kranklager (standard, forutsatt 3 drev forran).

/Are Nicolai
Re: Hjelp til bytte av krank [Re: nicolai] #392058 26/04/2007 09:31
J
Jampe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Båden den gamle og den nye kranken er av merket sr suntour. Jeg dro ganske hardt til når jeg skrudde inn bolten, men jeg fikk ikke tannhjulene langt nok inn, så jeg mistenker feil dimmensjon.

Skal prøve å legge ved noen bilder her. Det jeg ser er at den nye kranken har en bul ved festet til kranklageret som den gamle ikke har. Etter det jeg kan forstå må det forårsaket at tannhjulene kommer lenger ut.

Skal ta med krankene til sykkelpusheren min og la han se på det. Dersom han ikke kan hjelpe meg, er det noen måter jeg kan måle kranklageret mitt på, og få bestillt de rette delene fra nettet?

Vedlegg
189929-srsuntour.jpg (0 Bytes, 61 nedlastinger)
Re: Hjelp til bytte av krank [Re: Jampe] #392059 26/04/2007 10:27
borgern Offline
Entusiast
Entusiast
KRanker kan være litt forskjellig hvor mye de bygger ut til tannhjulene.
Hadde det på en av min tursykkel når jeg skiftet fra Shimano Acera til Shimano Deore.

Hvis det er litt det er snakk om er det bare å justere giret. Er det mye bør du sjekke at du har fått krank og lager som passer.
Trenger du intruks på grunninnstilling av krankgir får du si fra.
Lars

Redigert av borgern; 26/04/2007 10:28.

Jeg vet hva jeg vil, men ikke med hvem..vil du?

Lars
Mail: borgern11@yahoo.no
Mob: 95844336
Re: Hjelp til bytte av krank [Re: borgern] #392060 26/04/2007 11:01
J
Jampe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Nå har jeg vært hos sykkelpusheren min og fått en krank som ser ut til å passe bedre.
Ikke umulig at jeg kommer tilbake for å be om hjelp med innstilling av krankgiret. I desperasjon forsøkte jeg å tune giret til å passe den nye kranken i går.

Moderator  support