>1. Det holder å stramme eikene, for å fjerne kast? Altså at man ikke trenger å bende felgen for å få bort kastet.
Det beste er å stramme eikene på den ene siden, samtidig som du slakker eikene på den andre siden (høyre/venstre altså). Da unngår du høydekast i felgen. Om du trenger å bøye tilbake felgen kommer an på hvor mye kast du har. Er det mer enn en centimeter bør felgen rettes ved å bøye den, men det vil svekke felgringen. Det beste da er å kjøpe ny felgring (noen som vil arrestere meg her?).
>2. Skal eikene som holder igjen slakkes? Altså de eikene der kastet er. Eller har de allerede fått sin slakk pga kast.
Litt vanskelig å skjønne spørsmålet, men du strammer eikene på motsatt side av den siden felgen har blitt bøyd til for å dra felgen rett. Hvis eikene på den andre siden blir stramme før felgen er sentrert, må du slakke ut. Bruk høyre/venstre-par hele tiden.
>3. Er det nødvendig med eikestramhetsmåler?
Nei. Bruk heller strammingen til de andre eikene som målestokk. Lyden en eike lager når du knipser/spiller på den skal være rimelig lik eiker du ikke har strammet/slakket, og rimelig lik rundt hele hjulet. Rimelig lik betyr at det ikke skal være mange oktavers forskjell. Eikestrammer kan være et nyttig verktøy dersom du skal bygge en del hjul, men du klarer deg godt uten. Du kan kanskje slenge innom en sykkelbutikk og spørre om å få sjekke eikesennet ditt. Svaret avhenger vel av om du er god kunde, og/eller hvor servicevillige de er i butikken.
>4. Hvilken vei er stramming av eikene, rød eller grønn?
Rød. Eikenipene strammes som vanlige skruer. Det er lett å se for seg hvis du ser på nippelen som en skrue, og ser på skruehodet gjennom felgringen. Stramming med klokken, slakking mot klokken.

-Amund-
(Har bygget noen hjul, men er ingen guru)