Jeg har diskutert dette et sted i en hissig debatt om "felger som triller bedre" men fant det ikke igjen.
Nytt søk forteller:
Transmission resistance.
This is the resistance that is caused by the mechanical parts of the bicycle which convert power into speed. These mechanical parts include the chain, chain wheels, sprocket wheels and ball bearings. Well-greased ball bearings and a well-oiled chain only yield a minimum of resistance. Between 3% and 5% of the capacity of the cyclist is used up by transmission resistance. The transmission resistance remains constant when the speed increases.
herfraDette kan du redusere med 10% i følge dokumentasjon hos
www.ceramicspeed.comVery low friction. The friction in a typical bearing with silicon nitride balls and steel rings is about 10 % less than in an all steel configuration.
Ceramicspeed leverer hjullager, kranklager og pullyene i bakgiret. Hvis vi later som om du bytter alle sammen og ser bort fra kjedet, som jeg tror er den største synderen kan vi lage dette regnestykket.
Har du det lett teoretiske tallet 350 watt på teskel vil 10,5 watt gå bort i å varme opp lagrene dine. Dette kan du minke til 9,45 watt.
Jeg tror ikke jeg hadde mistet nattesøvnen av 10% av 3%
Her er noe fra siden du linker til:
Think of it like this, you pedal up to speed and then coast as your bearings smoothly spin while your competitors will still be pedaling for dear life trying to keep up!
Dette kan jeg ikke skjønne annet enn at må være sprøyt! basert på de enkle resultatene jeg har samlet over.
På et grusritt vil du etter min tolkning vinne lite på å bruke vanvittig masse penger på nye kulelager.
Langen var så vennlig å finne ut at kuler til shimanonav koster 30 DKK pr stykke
herOle hadde litt å si om min åpnelyse beundring for pully som roterte i 30 sekunder
her.LarsB