Hei!
I dag har Skruovergjenger og jeg syklet gjennom traseen til Raumerrittet. Veldig fint å ha hyggelig selskap på turen.
Her er en grov oppsummering:
Asfalt frem til første grusvei er vel omtrent som vanlig.
Det er lagt på en del pukk på grusveien. Der det tidligere var to spor med gress i midten, er det nå grus og atter grus. Denne er relativt grov, men har satt seg bra i sporene. Hvordan det evt. er å krysse fram og tilbake skal jeg ikke si noe sikkert om.
Fra kjentmann ble det sagt at det er uvanlig at det er så tørt i terrenget såpass tidlig i sesongen. Første terrengparti var derfor fint å sykle gjennom, selv om jeg tok beina fatt for å unngå de verste myrhølene (som fremdeles er våte). Utover det, så var det prima forhold.
Rett før 2 terrengparti er grusveien dårlig, men dette fikser seg nok selv etterhvert om ikke grunneier eller andre gjør det. Lite søle i forhold til det en kunne vente, men terrengparti 2 er jo sølepartiet i denne løypa.
Helt opp til Råsjøen var det stort sett fine forhold og relativt tørr grus. Noen steder er det lagt på pukk, men denne har da satt seg nokså bra.
Gruvelia var i grunnen grei. Helt i bunnen lå det bittelite snø i grøfta, men ellers var det stort sett fine forhold. Og om noen skulle finne et par "Birk"-briller i Gruvelia de nærmeste dagene, så er det godt mulig de jeg mistet i dag...
Moralen må være at briller ikke skal henge i brystbåndet til sekken.
Ved Bjertnessjøen har det kjørt en form for beltekjøretøy, noe som rister litt, men ikke som ordentlig vaskebrett.
Selvsagt er det en og annen stein langs grusveiene som har løftet seg i løpet av vinteren, og et og annet hull er det også, så man må følge med.
Etter å ha "snudd" ved Råsjøen virket det som om våren ikke er helt på høyden enda. Litt snø i grøftene, og grusen var våt, sporete og "telehiv"-aktig. Bedret seg etterhvert, men så møtte vi en regnbyge som gjorde grusen våt. Ikke noe stort problem dog.
Nedkjøringen fra Hakkim til Ås virket i grunnen veldig bra (med de "vanlige" vaskebrettene), men ingen overraskelser. Kjørte dog defensivt mtp evt. trafikk oppover.
Asfalten fra Ås er alltid like spennende, ditto gruspartiet etterpå. Her hadde det tydeligvis regnet grundig for ikke lenge siden. Konsistensen og sugeevnen til grusen virket nærmest som "Birken 2004"-wannabe.
Asfalten begynner forøvrig et par hundre meter tidligere, ettersom man har asfaltert ved "hestegården". Dermed er den siste lille gruskneika "borte".
Hele runden tok litt over 4 klokketimer med en liten pause for sykkelvask ved Gimlidammen. Det sier noe om hvor fine forhold det var.
Her er et lite bildepotpourri:
Nesten start/slutt-parti. Her går det fort ved start, og er ditto tungt opp på returen.

Starten på første grusparti. Får kanskje et visst inntrykk av gruskvaliteten. I grunnen syntes jeg det var mer terrengfeeling før pukket kom.

Starten på første terrengparti. Alle plankene på brua er på plass, og det går greitt å sykle opp bakken bak.

Stemningsbilde ved Gimli-dammen (eller var det Gimil-dammen?)

Gruse/gruvelia, here we comes

Tilbakeblikk oppover lia. Dette er vel basecamp for Rabbagast og support-teamet hans. Håper ikke noen av oss vil ha behov for lappe-hjelpen dog.

Lia fortsetter. Som man kanskje ser. Flotte forhold i grunnen.

Etter dette ble det bare en liten stopp for å sjekke vannstanden i drikkesekken min, så dessverre ikke flere bilder.
Rolf