Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken demper - Fox Talas eller Rock Shox Pike

Hvilken demper - Fox Talas eller Rock Shox Pike #382617 04/04/2007 14:18
P
pgd Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei

Jeg vurdere sterkt å kjøpe meg en Canyon Nerve basert på testen i sist FriFlyt. Men når jeg begynte å se litt på http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/index.html?b=41 ble jeg litt usikker om jeg skulle kjøpe ES modellen eller ESX modellen. Slik jeg ser det er hovedforskjellen at ESen kommer med FOX Talas RLC 100-140 mens ESX kommer med RockShox Pike 454 U-Turn 95-140 PopLoc.

Er ikke så inn i detaljene rundt disse gaflene, men slik jeg ser det er RS Piken noe "røffere" en Fox Talasen...? Veier litt mer, 20 mm aksling, fjær..... Allikevel får ESen, med Talas demper, full score i begge utforkategoriene i FF testen så hvorfor evt gå for Pikeen???

Mesteparten av sykling jeg driver med er stisykling i Nordmarka men har også lyst at sykkelen skal tåle en tur eller to til Geilo/ Hafjell etc.

Hva skal jeg gå for? Talas (ES) eller Pike (ESX)? Noen som har noen meninger.

Per

Re: Hvilken demper - Fox Talas eller Rock Shox Pike [Re: pgd] #382618 04/04/2007 14:32
JonAre Offline
Besatt
Besatt
Jeg har ikke prøvd Pike og bare syklet sammen med en kar på Talas, men generellt sett er luft et litt vrient fjærmedium når vandringen blir lang. Raten blir ikke lineær nok, og man får gjerne valget mellom å enten rase gjennom den første delen av vandringen uten særlig motstand, eller at oppsettet blir i hardeste laget. Selv betaler jeg gjerne den ekstra prisen i vekt for stålfjær når jeg får mer håndterlig demping.

Re: Hvilken demper - Fox Talas eller Rock Shox Pike [Re: JonAre] #382619 04/04/2007 16:39
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Med 140mm i baken er nok (etter mi meining) 20mm bolt det einaste alternativet. Eg syklar sti med ein røff hardtail med ein Z1 fr SL 130mm qr9mm luftgaffel, og eg skulle veldig gjerne ha fått litt meir stivhet på den. Spes. sidan eg brukar 203mm skive. (canyonen har og stor skive) Luftgaffele fungerer fantastisk så sant ein har "truffe" med lufttrykket. (temparaturavhengig)

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: Hvilken demper - Fox Talas eller Rock Shox Pike [Re: pgd] #382620 04/04/2007 18:18
klean Offline
Besatt
Besatt
Til litt heisbasert kjøring er 20mm gull! Selv for meg på 62kg. Har aldri prøvd fox, annet enn på parkeringsplass, og da en Fox 40. Pike er smuth. I motsetning til problemene JonAre snakker om ang progressivitet i luft gafler, er PIKE om noe for lineær. (Kjører U-turn selv) Ikke riktig så myk i starten som Marzocchiene jeg har prøvd, og ikke like mye motstand i bånn. Men alt i alt fin-fin!

Andreas.

Moderator  support