Hvem som lager enduro kulelagerne er jeg usikker på. Grunnen til at Enduro lagerne er bra er at det er mange flere kuler inne i lageret enn i et vanlig std maskinkulelager. Det gjør at det er mye sterkere (trykket blir fordelt på flere kuler (trykk = kraft/areal)) I de fleste maskinkulelagerne ligger kulene inne i en "ramme" slik at det ikke er plass til like mange kuler som igjen gjør at kulelagerene ikke tåler så mye. Altså det er mindre areal å fordele kreftene på.
Dette er i og for seg sant, men du glemmer den viktige delen med forsegling.
La oss ta et eksempel: Både Shimano og Race Face har kranker med utenpåliggende lagre. Disse er faktisk påfallende like, men det er en aldri så liten forskjell: Shimano benytter vanlig kulelager med slik retainer-sak som holder kulene på plass, mens Race Face har droppa denne til fordel for langt flere kuler. Disse kulene er også litt mindre, slik at det er over dobbelt så mange kuler i Race Face lagrene. Det bør nevnes at kulene ikke er så små at det bør by på problemer mhp holdbarhet.
Ut fra dette burde Race Face lagrene holde lengre enn Shimano, men slik er ikke realiteten. Jeg har ikke funnet annen forklaring enn at lagrene til Race Face har dårligere pakninger slik at dritt og møkk (og vann) lettere trenger inn. Synd.
Har ingen anelse hvordan Enduro-lagrene er mhp forsegling, men tenkte jeg skulle nevne det likevel.