Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 72 1 2 11 12 13 14 15 71 72

Stilpoliti - racer

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: sykkeloyvind] #568415 17/06/2008 10:13
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Sitat: sykkeloyvind
Nesten alle landeveisproffene over 180cm sitter så langt bak de kan.

Jeg trodde det var en utvikling der folk begynte å sette seg lenger frem jeg?. Mener blant annet Thor H har sakte, men sikkert satt setet noe lenger frem (og ned). Jeg greier definitivt mer watt ved å sitte lenger frem, men nå er nok jeg mer "ekstrem" andre veien. Og så har det selvsagt med vane å gjøre. På landeveissykkelen liker jeg å ha god balanse i sittestillingen, ergo ikke sitte for langt bak. Da får jeg mer "downforce" på forhjulet, og det har gjort meg tryggere til å dra på i svingene og kjøre bedre teknisk. Har prøvd å sette setet bakover oppgjennom "karrieren", men da sier på watt og rygg takk for seg. Det er vel vanen som slår inn. Og det er jo en grunn til at man gjerne sitter langt frem på setet når man kjører tempo....Stort sette alle landeveissyklister drar seg langt frem på setet når bruddene går og maks watt skal ytes...

Jostein

Specialized Levo / Diverge

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: holejos] #568441 17/06/2008 10:59
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: holejos
Og det er jo en grunn til at man gjerne sitter langt frem på setet når man kjører tempo....Stort sette alle landeveissyklister drar seg langt frem på setet når bruddene går og maks watt skal ytes...

Det er vel mest på grunn av luftmotstand. Når man legger seg ned så må man lenger frem på setet for å unngå at hoftevinkelen blir veldig liten. Blir den for liten så vil knærne slå oppi brystkassa, blodsirkulasjonen blir kanskje dårligere, og som du sier så er ikke alle fleksible nok i ryggen til å sitte langt bakpå i tempostilling. Ofte vil man tråkke mindre watt i tempostilling, men den lavere luftmotstanden vil likevel gi høyere fart.

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: -Jan] #568446 17/06/2008 11:15
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Det er vanskelig for en i mellomskiktet å argumentere mot en norgesmester fra både gateritt og tempo, men som de sier i Brittania "the proof is in the pudding". Hvis du ser på bildene fra de siste års Tour De France-syklister så sitter så godt som alle godt bakpå på fellesstartsykkelen.
Stuart O'Grady bruker FSA SB35-pinne som kroneksempelet.
Syklister som kommer fra bane sitter ofte mer frempå. Eksempel her er Brad McGee, som er en av få i landeveissirkuset med nøytral pinne. Noe hans fysioterapeut og sykkelinnstillings-rådgiver Ben Clarsen ser problemer med jevnlig.

http://www.cyclingnews.com/photos/2008/t...t_f1_full_view2
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/t...p_complete_bike
http://www.cyclingnews.com/tech/2008/probikes/?id=philippe_gilbert_FDJ_Lapierre08
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/t...LC01_full_view2
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/t..._PR_full_view_2
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/t...S_P-R_full_view
http://www.cyclingnews.com/photos/2008/t...therlandBike_01

Pluss Cavendish som er et unntak siden han sykler bane. http://www.cyclingnews.com/photos/2008/t...Team_full_view3

Redigert av sykkeloyvind; 17/06/2008 11:18.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: sykkeloyvind] #568540 17/06/2008 13:24
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Blir jeg lurt av sløvsyn, eller er det opptil flere av disse som har setet tiltet øøøøørlite bakover?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Hæ?] #568561 17/06/2008 14:10
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Det er veldig mange seter som helt klart funker best, litt tiltet opp, slik at du sitter "i" setet med god støtte, og ikke sklir av. Dessuten er det også en del av det å finne en god balanse i sykkelen med jevn vektfordeling på rumpe og hender, samt rett balanse inn i svinger etc.

/Are Nicolai
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: sykkeloyvind] #568795 18/06/2008 06:01
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Sitat: sykkeloyvind
Det er vanskelig for en i mellomsjiktet å argumentere mot en norgesmester fra både gateritt og tempo, men som de sier i Brittania "the proof is in the pudding". Hvis du ser på bildene fra de siste års Tour De France-syklister så sitter så godt som alle godt bakpå på fellesstartsykkelen.
Stuart O'Grady bruker FSA SB35-pinne som kroneksempelet.
Syklister som kommer fra bane sitter ofte mer frempå. Eksempel her er Brad McGee, som er en av få i landeveissirkuset med nøytral pinne. Noe hans fysioterapeut og sykkelinnstillings-rådgiver Ben Clarsen ser problemer med jevnlig.

Haha, det skal du ikke være redd for å argumentere mot! Jeg er ingen ekspert på sittestilling og har stort sett stilt inn sykkel etter sånn jeg føler for. Jeg stilte mer et spørsmål enn å påstå noe, samt at jeg fikk frem hvordan jeg satt. Og dessuten er man ikke best i verden selv om man har sykla i Norge, definitivt ICON_WINK Bildene du legger frem taler enkelt og greit for seg selv!

Det stemmer at jeg har sett grom-rytterne sitte langt bak, og jeg har også benyttet mang en vinter på å gradvis konvertere sittestilling, men ender alltid opp med det samme gamle som ikke gir vondt i rygg og som produserer mest watt for meg.

Redigert av holejos; 18/06/2008 06:02.

Jostein

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: -Jan] #568796 18/06/2008 06:06
H
holejos Offline
Veteran
Veteran
H
Sitat: -Jan

Det er vel mest på grunn av luftmotstand. Når man legger seg ned så må man lenger frem på setet for å unngå at hoftevinkelen blir veldig liten. Blir den for liten så vil knærne slå oppi brystkassa, blodsirkulasjonen blir kanskje dårligere, og som du sier så er ikke alle fleksible nok i ryggen til å sitte langt bakpå i tempostilling. Ofte vil man tråkke mindre watt i tempostilling, men den lavere luftmotstanden vil likevel gi høyere fart.

Helt enig i det. Jeg har dog en tendens til å dra meg frem på setet uansett hvilken kroppsposisjon jeg har når jeg skal gi maks....synes jeg ser den tendensen hos mange andre også. Min sittestilling og kjørestil på racer'n er nok sterkt preget av 12 år med MTB...

Redigert av holejos; 18/06/2008 06:10.

Jostein

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: holejos] #568800 18/06/2008 06:13
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Som kuriosa i saken kan nevnes at på singlespeed, hvor man jo gjerne topper ut tråkkfrekvensen i slake nedoverbakker, så kan man klare vesentlig høyere frekvens ved å flytte seg fram på setespissen. Praktisk ved en sprint, men ganske sikkert helt irrelevant hvis man har gir.

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: holejos] #568836 18/06/2008 07:27
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ærlig talt Jostein!
Nå avsporer du totalt. Her snakker vi om hvor setet skal stå og proffene og sånn, og så kommer du her og snakker om "ikke vondt i ryggen og mest watt" Totalt avsporet ass!

LarsB

ICON_SMILE for sikkerhets skyld

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: mogens] #576286 05/07/2008 12:05
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: mogens
Har lekt med tanken på å sette mtb spd-pedaler på raceren for å kunne tyne racersesongen, slik at jeg kan kan bruke mine nye SH-MW02 Shimano høst/vinter-sko, forøvrig mye omtalt i en annen tråd.

Stilpolitisk er dette utvilsomt en stygg sak, hvilke represalier kan jeg forvente om jeg treffer en stilsheriff mens jeg trør rundt med dette oppsettet? Bør jeg like godt kvele idéen i fødselen?

Jeg fant ikke noe helt godt svar på dette spørsmålet, så jeg åpner debatten igjen. Jeg har til slutt bestemt meg for at på årets ferie vil jeg bare ta med raceren, ikke singlespeeden. Men jeg gruer meg litt til å stoppe på kaféer langs veien, hinke inn på racerklosser og skli på marmorgulvet på vei ut igjen samtidig som jeg farger veggene espressobrune. Det samme gjelder for korte gåturer i pittoreske småbyer hvor det ikke passer å sitte på setet.

Kort sagt, jeg har lyst å bruke mine gode gåvennlige MTB-sko og da i kombinasjon med mine eggbeaters. Vil jeg bli skutt?

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Dan] #576295 05/07/2008 12:37
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig

Mario Cippolini er skeptisk

Recovery-mode
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Pete] #576296 05/07/2008 12:59
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Pete
Mario Cippolini er skeptisk

Sånn generelt kan man jo være skeptisk til Cippolini, men jeg må vel da kanskje bare lære meg å gå med racerskoene. Føler meg litt som jeg kan tenke meg at en crossdresser i høyhelt føler seg i det han skal ut av skapet for første gang. Som Bambi på alt for lange og spinkle bein. Kanskje man bare skal stoppe utenfor kaféen, klamre seg til nærmeste lyktestolpe og rope etter en caffè uten å gå av sykkelen?

For øvrig lurer jeg på om jeg burde se etter nye sko også. De jeg har nå er ultrakjipe billigsko i sølv. Noen tips på bra racersko? Og hvordan var det med Look-klossene, var det rødt som var mer eller mindre vinkel på enn svart?

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Dan] #576297 05/07/2008 13:07
C
Christian_a Offline
Entusiast
Entusiast
C
Røde klosser gir mere sideveis bevegelse enn sorte.

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Dan] #576298 05/07/2008 13:11
J
jOSa Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Quote:
var det rødt som var mer eller mindre vinkel på enn svart?

Svart: 0 grader flyt
Grå: 5 grader flyt
Rød: 9 grader flyt

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Dan] #576337 05/07/2008 17:00
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Kort sagt, jeg har lyst å bruke mine gode gåvennlige MTB-sko og da i kombinasjon med mine eggbeaters. Vil jeg bli skutt?
Og like interessant, hvis du blir skutt, vil du begraves med resersko eller MTB-sko? ICON_SMILE

Jeg har grublet på samme problemstilling selv. Vil jeg i det hele tatt få kjøpt en kaffe på Col du Tourmalet med SPD-pedaler? Jeg har bestemt meg for å gi f... i stilpolitiet og ta sjansen. Vi må jo kunne slappe av litt i ferien?

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Dan] #576339 05/07/2008 17:06
EgilS Offline
More than words
More than words
Men jeg gruer meg litt til å stoppe på kaféer langs veien, hinke inn på racerklosser og skli på marmorgulvet på vei ut igjen samtidig som jeg farger veggene espressobrune. Det samme gjelder for korte gåturer i pittoreske småbyer hvor det ikke passer å sitte på setet.

Det er da du spør deg selv; "Hva gjør italierne?".

Hvis du likevel skulle tvile (måtte Herren se i nåde til denne forvirrede sjel), så finnes det vel "klosser" for å sette på skoene når du skal gå med de.

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: oivindg] #576341 05/07/2008 17:09
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Det er vel liten tvil om at hvis du er det minste interessert i å være stilpolitisk korrekt så vurderer du ikke å stille opp med mtb-pedaler og ræser.

Cipollini er ikke skeptisk, men oppgitt...

Speedplay lager til og med egne "Cofee Shop Caps" til sine klosser:

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Bahamontes] #576343 05/07/2008 17:19
mogens Offline
Besatt
Besatt
For selve kaffekonsumeringen kommer også paragraf 34 fra The Official Rules of the Euro Cyclist inn i bildet:

34. Coffee is a necessity and as such must be consumed strong (ie. espresso) on a patio in Italy in full kit, it shall be drunk black. Sugar is STRONGLY FROWNED UPON. The only milk present shall appear frothed on top (if at all).

Da blir det jo et tolkningsspørsmål om "full kit" kan inkludere mtb-sko istedenfor racingsko...?

Mario er streng nå!

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: mogens] #576344 05/07/2008 17:25
Bahamontes Offline
Entusiast
Entusiast
Det er her snakk om landeveissykling og komplett landeveisutstyr inkluderer naturligvis landeveispedaler. Så da fikk vi det bekreftet.

Så fin og klassisk sykkel som Dan skal ha med på tur så skulle det tatt seg ut om han skjendet den med fæle SPD-pedaler!

ICON_WINK

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Bahamontes] #576348 05/07/2008 17:32
mogens Offline
Besatt
Besatt
Dan...har du vurdert klassiske tåklips og remmer?
Kanskje ikke så lett å få tak i slike for landevei nå...

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: mogens] #576362 05/07/2008 18:06
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words

Det ville uansett ikke ha hjulpet, siden sykkelsko for clips også hadde klosser foran. Den eneste forskjellen var vel at på den tiden hadde man ikke en gang den symbolske hælen, så man gikk i konstant oppoverbakke. ICON_SMILE

Uansett, jeg har latt meg overbevise av the wrath of Mario, så jeg tar ikke en gang med doble sko og pedaler. Kun racer. Men derimot skal jeg prøve å finne meg noen litt penere sko.

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: oivindg] #576363 05/07/2008 18:09
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: oivindg
Og like interessant, hvis du blir skutt, vil du begraves med resersko eller MTB-sko? ICON_SMILE

Det spiller egentlig mindre rolle. Det viktige er at det er tre lommer bak på likskjorta.

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Dan] #576371 05/07/2008 18:25
EgilS Offline
More than words
More than words
Men derimot skal jeg prøve å finne meg noen litt penere sko.

Her er et par stykker som Mario nok vil godkjenne: http://italiancyclingjournal.blogspot.com/2008/02/italian-style-cycling-shoes.html

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Dan] #576417 05/07/2008 19:59
mogens Offline
Besatt
Besatt

Det ville uansett ikke ha hjulpet, siden sykkelsko for clips også hadde klosser foran. Den eneste forskjellen var vel at på den tiden hadde man ikke en gang den symbolske hælen, så man gikk i konstant oppoverbakke. ICON_SMILE

Uansett, jeg har latt meg overbevise av the wrath of Mario, så jeg tar ikke en gang med doble sko og pedaler. Kun racer. Men derimot skal jeg prøve å finne meg noen litt penere sko.

Det ligger vel en viss utfordring i å finne moderne racingsko som ikke har et for hi-tech look, for å ikke komme i konflikt med den nydelige retro-raceren din?

Forøvrig fant jeg også følgende regel blant The Official Rules of the Euro Cyclist, som eliminerer omtrent 95% av skoene som finnes på markedet:

7. Cycling shoes must contain at least 80% white!
The following exceptions apply…
i) Colours combinations such as world cup stripes, or Olympic gold where title has been EARNED.
ii) Shoes which are custom-made for specific riders by companies endorsed by this group. These shoes will be accessible to the particular cyclist only, and shall follow the preceding rules.

Når det gjelder pedaler:

33. Pedals MUST be either Look or Time. No other pedals are to be considered. (as always, ANY form of Shimano product is STRICTLY FORBIDDEN).

Vet ikke helt om Pete kan støtte denne ? ICON_WINK

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: mogens] #576447 05/07/2008 20:53
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
[..](as always, ANY form of Shimano product is STRICTLY FORBIDDEN).

Vet ikke helt om Pete kan støtte denne ? ICON_WINK

Næmmen.. Hva er det EURO-stilikon-referanse #1 har på sykkelen sin..?

Recovery-mode
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Pete] #576456 05/07/2008 21:25
mogens Offline
Besatt
Besatt
Når selveste Cipo tar seg slike friheter, må vel vi andre med middels posør-ambisjoner kunne lempe litt på reglene også. Kanskje begynne med denne:

52. During the pre-race medical checks, star riders of each team are STRONGLY ADVISED to play doctor with each other while shirtless. Photos taken must strive to be as HOMOEROTIC AS POSSIBLE.

Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: mogens] #576459 05/07/2008 21:38
Pete Offline
Popcornansvarlig
Popcornansvarlig
28. In the event a motorist disturbs your ride, you shall proceed to ride up beside the car, form a clenched fist and bang the boot of the car while doing your best attempt to sound irritated in Italian. Wild arm/head movements are strongly encouraged to enhance the apparent rage.

Recovery-mode
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Pete] #576478 06/07/2008 06:31
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Pete
28. In the event a motorist disturbs your ride, you shall proceed to ride up beside the car, form a clenched fist and bang the boot of the car while doing your best attempt to sound irritated in Italian. Wild arm/head movements are strongly encouraged to enhance the apparent rage.

Det gjorde jeg på torsdag, ja bortsett fra det med å høres Italiensk ut da. Her er det klart et forbedringspotensiale...
Når jeg tenker meg om så var det dessuten på panseret, jeg føler uansett at jeg var innenfor meningen med regelen selv om den kanskje ikke ble utført til punkt og prikke.

Når det gjelder sko er dette relativt langt fra hvitt, men ganske pent.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: mogens] #576482 06/07/2008 07:10
Super V Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

34. Coffee is a necessity and as such must be consumed strong (ie. espresso) on a patio in Italy in full kit, it shall be drunk black. Sugar is STRONGLY FROWNED UPON. The only milk present shall appear frothed on top (if at all).

Jeg har vært en del i Italia og jeg har aldri sett en italiener drikke espresso uten sukker. Kombinasjonen av sukker og koffein jo ideell for syklister. Forøvrig blir man i Italia med en gang identifisert som turist hvis man bestiller kaffe med melk annet enn til frokost.

Marcus

"Just don't ever wear armwarmers with a sleeveless jersey. That's just wrong." BSNYC
Re: Stilpoliti - mtb-pedaler? [Re: Super V] #576496 06/07/2008 09:08
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: Super V
Forøvrig blir man i Italia med en gang identifisert som turist hvis man bestiller kaffe med melk annet enn til frokost.

Ingen regel uten unntak. Jeg har notert meg at italienerne ikke har noe imot en caffè macchiato om ettermiddagen. Cappuccino eller caffè latte er derimot selvsagt fy etter lunsj.

Side 13 av 72 1 2 11 12 13 14 15 71 72

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå