Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ingen rumper er like

Ingen rumper er like #375566 13/03/2007 23:35
MortenML Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Som tittelen så sant sier så er ingen rumper like. Det er derfor en nesten umulig oppgave å anbefale et sykkelsete til andre. Jeg vil likevel dele min erfaring ved bytte til nytt sete.

Det stedet på kroppen som utsettes for mest gnikk og gnag, trøbbel og tull, blir av mange oversett. Man kjøper seg en grei sykkelbukse og lar det stå til. Sånn har det vært med meg også. Jeg har hatt et par seter opp gjennom årene uten å egentlig bry meg så mye med det. Felles for alle er at de har hatt hengekøyefasong, litt oppsving på bakparten. Hvis man stort sett har en eller to sittestillinger er disse helt greie. Problemet oppstår når man er ute og tråkker i ulendt terreng. Mye teknisk opp, bort og ned og man må ha flere sittestillinger, flytte kroppen fram og tilbake, fra side til side.

Løsningen ble en flat fjøl med silikongelpolstring og høl til skrukken, Selle Italia SLR XC Gel Flow. Det var andre boller. Setet er nydelig. Ikke bare for øyet, men for rumpa også. Endring av sittestilling går som en drøm, og man blir sittende der uten å skli tilbake til utgangspunktet. Noe som er et problem med hengekøyesetene.

Setet er lett avrundet bak, noe som gjør et besøk bak setet enkelt uten at noe hekter. Polstringen virket noe hard med det første, men det var kun med det første. Nå er det bare behagelig og passe mykt. Har ikke hatt de helt lange turene enda, men 50 km var ikke noe problem. Ikke nummen, ikke sår.

Kvalitetsmessig er det helt på topp. Setet er skinntrukket med kevlar på slitestedene bak og på siden. Selve ramma er i karbon med titanrails, noe som gjør at setet flekser godt. Greit med litt fleks på en ellers stiv HT.

Vekta er oppgitt til å være 174 g. noe som ikke er ille med tanke på den polstringen og komforten dette setet har.

Dette setet er jeg sikker på at jeg kommer til å ha nærkontakt med i lang tid fremover. Selle Italia anbefaler dog av sikkerhetsmessige årsaker å bytte det ut etter 10 år eller 15000 km. Italienerne har god tro på eget håndverk og kvalitet. Vi får håpe de har rett.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Ingen rumper er like [Re: MortenML] #375567 14/03/2007 07:13
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Pris? Hvor?

Re: Ingen rumper er like [Re: Santacruz] #375568 14/03/2007 08:02
EgilS Offline
More than words
More than words

Re: Ingen rumper er like [Re: MortenML] #375569 14/03/2007 08:15
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter en sesong med SLR XC Gel Flow bifaller jeg absolutt karakteristikken. Det er et av de bedre seter jeg noensinne har brukt.

Setet er imidlertid ikke venner med en av mine sykkelbukser, da er tyngdeforskyving bakover umulig på grunn av kevlarkantene med den røde "gummi-dekoren" på sidene (sammenlignet med SLR XP, hvor det er problemfritt).

Dette er et "stoff-problem" som er ikke-eksisterende med mine andre bukser.

Re: Ingen rumper er like [Re: Santacruz] #375570 14/03/2007 22:56
njale Offline
Avhengig
Avhengig
Quote:
Pris? Hvor?

740 hos fast-bikes, ser det ut til:
http://www.fast-bikes.no/product.asp?PT_ID=93&P_ID=205

Hilsen Njål

Moderator  support