Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Manitou Black Elite

Manitou Black Elite #374277 09/03/2007 18:16
K
kgjone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Er det noen her som har erfaring med service på Manitou Black Elite dempegaffel? Vurderer å ta en service på den. Noen tips om hva slags verktøy man trenger etc? Hva slags olje skal fylles i gaffelen? Finnes det servicekits som kan kjøpes i Norge selv om det ikke finnes noen Manitou importør her lenger(kanskje det finnes standard sett som passer til flere gafler?)?

mvh Kjetil

Re: Manitou Black Elite [Re: kgjone] #374278 09/03/2007 18:42
ohs Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Manitou gafeler er relativt enkle å fikse. Black gafelene har varieret litt med tanke på funksjoner og hvordan de er bygget opp så det er ikke sikkert at alt som er i denne instruksjonen som er korrekt. Mye er likt uansett.

I innerbein er det 5wt olje, men ville brukt 16ml-15wt i semibad som smører foringene og innerbein.

Ellers er det også servicemanualer her

Re: Manitou Black Elite [Re: kgjone] #374279 09/03/2007 19:06
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Har ikke noen erfaring med Black gaffelene men etter en rask kikk på service manualen for 04 modellene så ser det ut til at det er samme prosedyrer som for andre Manitou gafler.

Service manualer finner du her: http://www.hbsuspension.com/serviceguides.asp

Når det gjelder deler kan du prøve disse:

http://www.bike-components.de/catalog/Ersatzteile/Federgabel
http://www.swinnertoncycles.co.uk/Spares_344.aspx
http://www.enduroforkseals.com/id18.html

Dersom du har en gaffel med semi-bath (dvs ikke micro-lube) henvises det i service manualen til en spesiell semi-bath oil fra Motorex. Denne er ikke er lett å få tak i, bruk i stedet vanlig syntetisk 5W-40 motor olje.

Mvh Kristian

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Manitou Black Elite [Re: cayman] #374280 09/03/2007 19:48
1
123456 Offline
Fersking
Fersking
1
trur det ikke er så lurt og ta service på den selv vis du ikke kan det og det er ingen i norge som fikser manito [sensurert] så du må nok sende den til manito i eurpa for og få service på den

Re: Manitou Black Elite [Re: 123456] #374281 09/03/2007 20:18
K
kgjone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Takk for oppklarende svar. Etter det jeg kan se av manualene er det ikke spesielt vanskelig å utføre service på gaffelen, men kanskje derimot å få tak i deler til en fornuftig pris.

mvh

Kjetil

Re: Manitou Black Elite [Re: kgjone] #374282 09/03/2007 20:48
1
123456 Offline
Fersking
Fersking
1
bestil deler fra www.chainreactioncycles.com dem har manito deler

Re: Manitou Black Elite [Re: kgjone] #374283 09/03/2007 20:57
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
...å få tak i deler til en fornuftig pris.

Ja, det er nettopp det som er problemet!

Tidligere kunne min lokale sykkelsjappe bestille deler fra BikeToyz i Danmark men denne ordningen opphørte i fjor. I stedet skulle man henvende seg direkte til Answer Products Europe i Sveits(!). Jeg har ikke klart å spore opp dette firmaet, antar at planene om dette aldri ble realisert.

Samtidig ble Answer/Manitou kjøpt opp av Hayes Bicycle Group (derav navnet HB Suspension). Dette fikk meg til å håpe at den nærmest håpløse dele-/servicesituasjonen ville bedres. Jeg har forsøkt å kontakte Hayes-importør Foss Sykler for å høre om de kommer til å føre Manitou i Norge. De har så langt unnlatt å svare på mail og på hjemmesidens kontaktskjema.

På nåværende tidspunkt kan jeg ikke se noen andre alternativer enn utenlandske nettbutikker med ganske dyre fraktomkostninger. Enduro er et soleklart alternativ på støv-/oljepakninger og o-ringer får man kjøpt mange steder så vanlig vedlikehold kan jo heldigvis utføres likevel. Hadde forøvrig en Manitou-gaffel til service hos TFTuned i fjor, veldig godt utført arbeid men dessverre også veldig dyrt.

Mvh Kristian

Re: Manitou Black Elite [Re: 123456] #374284 09/03/2007 21:01
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:
bestil deler fra www.chainreactioncycles.com dem har manito deler

De har kun seal kit og fjærer.

Re: Manitou Black Elite [Re: kgjone] #374285 12/03/2007 07:58
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Trenger du så masse deler da? Gaffelen er superlett å skru på i alle fall. Nye pakninger (dust/wiper seals) får du fra Enduro. De anbefales på de sterkeste. Min 2003 Black elite var i alle fall meeeget lett å ta service på, men det er microlube-versjonen, så det er mindre søl med denne enn med den oljesmurte versjonen.

- Fx

move 'zig'
Re: Manitou Black Elite [Re: frogstar] #374286 12/03/2007 17:35
K
kgjone Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Nei jeg trenger sannsynligvis ikke noe mer deler enn deg. Saken er bare at jeg aldri har skrudd på gaffelen før og er litt usikker på hva som byttes ved en vanlig service... takk for tipset!

mvh

kjetil

Re: Manitou Black Elite [Re: kgjone] #374287 13/03/2007 09:17
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Vanlig service slik jeg har gjort det er vel bare å åpne gaffelen. (To bolter på krona og to bolter nede ved dropout - Boltene øverst lar deg komme til dempeenhet (TPC(+)?) og fjær, mens boltene nede løsner innerbena fra ytterbena. Skal du bare bytte demperolje skal det vel holde å åpne på toppen, helle ut den gamle oljen og helle på riktig mengde av ny olje. Info. om viskositet og mengde finner du vel her. Trenger du å bytte pakninger må gaffelen deles. Ikke noe problem det heller. På min Sherman (som har oljesmøring) er det ikke nødvendig å ta gaffelen fra hverandre for å bytte smøreolje heller - det holder å ta bort boltene i bunnen, helle ut gammel olje og på med ny. Skal det gjøres ordentlig bør man vel likevel åpne og tørke litt for å få bort all den gamle gørra.

Snakker vi om bytte av foringer elns. er det litt spesialverktøy involvert. Tror nok du finner det du trenger av info. på answerproducts.com

- Fx

move 'zig'

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå