Den var fin og gjennomført! Det er den første store Mamasitaen jeg har sett bilder av, og den er mye finere som stor enn liten/medium. Grafikken tok seg bedre ut også¨med mer svart rundt enn på de mindre utgavene.
Dette blir noe off-topic (ikke helt uvanelig her på forumet) men jeg har noen 29'er spørsmål og tar sjangsen:
Etter å ha kjørt Birken for andre gang igår var jeg innom messa i Håkonshall og brukte litt tid på Gary Fischer standen. Har vært i tenkeboksen rundt å skaffe meg en 29'er en stund og det ble ikke mindre aktuelt etter å ha sett på sykklene der.
Jeg er 197 cm og har skjønt at 3 sykkler i stallen er det som må til: en racer, en stisykkel og en grus-racer. Det er som grusracer jeg tenker at en lett og responsiv 29'er kan være veien å gå. Har nå en Scale 20, som jeg er happy med - men tankene på at en 29'er vil passe som et skudd gir ikke slipp.
Til dere som allerede er eiere: burde jeg "slå sammen" 29'er grus-raceren og stisykkelen og dermed sitte med to sykkler, eller er det som stisykkel at en 29'er virkelig skinner? Vil jeg oppleve en storhjuling som raskere på grus? Mere morsom... Meningen med livet...?
Det er eigentleg ikkje all verdens skilnader på 26er og 29er. Om du skal ha separate grus- og stisyklar er noko du må vurdere uavhengig av 26er/29er. Når det er sagt, så er det kanskje på sti at det passar best med 29er. Du jevnar ut underlaget betre, og nokre meiner større hjul tilsvarar sånn ca. 1" med demping. Som grusracer, derimot, vil du slite litt med at ein 29er kjem til å bli tyngre. Litt større luftmotstand er det også.
Eg bygde meg 29er som grusracer i vinter, basert på ei Fisher-ramme. Kan ikkje seie den gjev meg noko overtak på grus, men den er svinaktig bra i terrenget :-)
Har vært i samme situasjon som deg, for min del endte det opp med at jeg kun har en 29er som jeg bruker til alt. Med to hjulsett (etterhvert) går det lekende lett å bytte fra stimodus til gatesykkel. Jeg synes over gangen fra 140 mm fulldemper til hardtail med 80 mm gaffel har vært smertefri og 29er i skogen er utrolig fett. Det er noe lett magisk med store hjul på sti. Utvalget i dekk og deler er økende, ikke noe problem i det hele tatt med å få satt opp en 29er til skikkelig stikjøring. Med din høyde vil du også oppleve - tror jeg - å sitte mer mellom hjulene og ikke oppå en høy ramme med små hjul.
Etter pause noen år fra Birken skal jeg kjøre neste år - og _jeg_ ser ikke noe grunn til å bygge opp noen grusracer, men du må jo vurdere ditt behov.
LarsB prøvesyklet min i sommer, nå har han handlet 29er, men han har jo tenkt på dette en stund...
Det er en medium ramme Gaffel: Niner Reynolds Styrelager: Chris King Stem: Thomson Setepinne: Syncros Sete: Fizik Gobi Nav: Hope Pro II Felger: Stans 355 29" Eiker: DT Comp Dekk: Racing Ralph 62-622, det vil si 2.4. De er nok likevel ikke så brede. Bremser: Quad Krank: White Industries Eno Drev: Chris king Vekta har jeg ikke helt ennå, skal veie den i morgen.
Har aldri testet 29" før, så har dessverre ikke noe sammenligningsgrunnlag. Foreløpig så har jeg ikke testet de nok til å gi dem en frittstående vurdering heller.
De kalde fakta om det nye Racing Ralph er at rullemotstanden i dette er 10% mindre enn i forrige versjon, dette i følge testmaskinene til Bohle. Dette er da i 26"
Øyvind Aas syklet på et sett 26x2.25 på Birken, tror han var godt fornøyd med dem.
Gaffel: Fox F29 Nav: Chris King/Hadley (Hadley på hjulsett nr 2) Styrelager: Chris King Styre: Easton Monkeylite Stem: Easton EA70 Bremser: Formula Oro Bianco Sete: Fizik Gobi Setepinne: Thomson Masterpiece Felger: Stan's Flow (på begge hjulsett) Gir: XTR (begge) Krank: XTR
Skal bli moro å sjekke dette ut, må bare få tubeless til å seale :/
Etter årevis ombord på en ombygd gammel everest SS var tiden overmoden for en spesifikk singlespeed. Siden jeg ikke fikk ut fingern før dette 29er-hysteriet hadde slått rot, kunne jeg jo like gjerne prøve dette. Var jo skeptisk lenge, men jeg så med egne øyne hvor mye Bjørn F fikk ut av forhjulet på sin Spider 69'er. Dessuten hadde jeg solgt hjulsettet og rammen som hadde tjent meg i årevis, så det var ingenting som holdt meg tilbake.
De eneste kravene jeg hadde til min nye SS var å slippe kjedestrammer og bruke minst mulig spenn. Hyggelig Dollarkurs og lange dager foran PC'en under et sykeavbrekk i høst kulminerte i en Zion Terrengsykkel 29" ramme str M med inkludert ZionFUH2.COM gaffel i det moteriktige materialet stål fra JensonUSA. On-one solgte billige 29" Reetard-felger pga noe feil i skjøtene. Siden v-bremser er totalt overflødige, gjorde ikke det meg noe.
Fra Jenson bestilte jeg Kenda 2.2 Nevegal som virker skikkelig lovende og flottet meg med Supercomp eiker. Bremser, Magura Comp nav, sete, styre og alt det der hadde jeg fra før, så dette ble jo skikkelig billig!
LarsB signatur special edition pedaler!
Litt kjapp konklusjon etter en prøvetur i sørpe rundt huset: Dette virket riktig og alt pjattet om fortreffeligheten til de større hjulene jeg har lest ga mening. Jeg sitter perfekt, dekkene virker helt rå, og stålramme har muligens noe for seg allikevel (jeg er alu-fanatiker). Jeg hadde lovet meg selv å aldri me kjøre uten dempegaffel, men det var før 29"-hyperne begynte å bable om mindre behov for demping med den økte hjulstørrelsen. Jeg bør vel vente til våren med den endelige dommen, men jeg tror dette blir så bra som hylekoret fra 29"-folket lovet. Under årets SSNM blir ikke min ekvipasje det svarte fåret, slik som i år hvor det ble påpekt mange brudd på skikk og bruk...
(GeirK fikk nok mye insprasjon til badet i sitt nye slott nå, tenker jeg!)
No added style
Re: Vis meg din tjuenier (og SS, stisykkel ++)
[Re: KnutAa]
#50003010/01/200822:21
Takk. Giringen er 32:18, og det kjentes enda riktigere ut enn 32:16 på 26" SS, men det e sikkert bare lenge siden jeg syklet SS. Jeg kjøpte et 19-tenners tannhjul fra On-One, men det kan sikkert noen andre få kjøpe...
Det gjenstår å tre bakbremsslangen inn i vaierhullene, dvs lufte. Jeg skal etterhvert prøve å gjøre noe permanent med dekalene på rammen, så jeg slipper å assosiere tjuenitommersettgirssyklingpåsti med en gedigen tragedie.
Sitat: larsb
Vi ser her et bevis på at det faktisk er mulig å bygge nytt på brukte deler.
Styre- og stemkomboen plager jo forfengeligheten nokså mye, men jeg skal sykle først før jeg avgjør om jeg gidder å utbedre dette. Jeg skal også se om det går an å stoppe med en liten skive foran! Kranken og pedalene er legendarisk, men kranken har et splitter nytt BBB-drev. Setet og pinnen lever utsatt. Vi får se om et år
No added style
Re: Vis meg din tjuenier (og SS, stisykkel ++)
[Re: KnutAa]
#50004911/01/200800:59
Ramme og gaffel kom i en pakke fra Kristiansand, King Cagen som en bursdagspresent fra min kjære kone, og det meste andre er enten plukket fra boden eller handlet på forumet. Dermed gikk det greit å holde seg innenfor budsjettet på 5k.
Niner Air9
Scandium GX2
Vector
Avid Ultimate
Ramma er Large - med RR i 2,4" runder den såvidt 11kg.
Redigert av hdr; 05/10/200821:46. Rediger grunn: Litt mer tekst
-- Håkon
Re: Vis meg din tjuenier
[Re: hdr]
#61926305/10/200821:08