Mulig noe har gått meg hus forbi nå..... Hva er det som er "bak dropout'n"?? Med strømper/vaiere til???
Det er girkablene til Rohloffen, internt navgir. Den ene strammer den ene veien og gir lettere gir, den andre strammer motsatt vei og gir tyngre gir. Twistshifteren står på høyre side av styret.
I samme slengen kan jeg legge til at Reverb fjernkontrollen er en høyre-modell som er montert på venstre side. Bedre ergonomi slik, da jeg er montert med tommelen på undersiden av styret.
Mulig noe har gått meg hus forbi nå..... Hva er det som er "bak dropout'n"?? Med strømper/vaiere til???
Det er girkablene til Rohloffen, internt navgir. Den ene strammer den ene veien og gir lettere gir, den andre strammer motsatt vei og gir tyngre gir. Twistshifteren står på høyre side av styret.
I samme slengen kan jeg legge til at Reverb fjernkontrollen er en høyre-modell som er montert på venstre side. Bedre ergonomi slik, da jeg er montert med tommelen på undersiden av styret.
Gjettet meg i grunn til dette etter at jeg skrev... Men så ble jeg brått usikker og, da jeg syns jeg så en girarm på "baksiden"... Men det er vel da en kjedestrammer..?
Ang reverb kontrollen, så er jeg enig i ergonomien.. Møtte en trivelig syklist her om dagen, han hadde reverb under og x-loc'n oppå... Tror kanskje jeg hadde kommet til å rote med knappene og låse gaffelen når jeg ville senke/heve setet osv.... men det er kanskje bare meg..
Fulldempa 29er med Rohloff? Det vil vi vite mer om;-)
Baktriangelet er hengt opp rundt krankhuset, og da er avstanden konstant mellom senter krank og senter i bakjhulet. Derfor kan jeg bruke Rohloff uten kjedestrammer.
Er det bare hos meg det lugger litt når hurtigkoblinga peker rett ned ? Inspirerende byggverk forøvrig !
Nei, det er ikke bare deg. Et aldri så lite irritasjonsmoment det der, men har ikke så mange valg føler jeg. Kan ha den pekende framover, men da hekter den en del kvist og strå. Bakover er girhuset til Rohloffen i veien, og oppover blir den litt utilgjenglig i all kabelføringen. Vurderer faktisk å droppe qr mot en bolt, da jeg uansett må fram med en 5mm unbrako for å ta av hjulet (kjedestrammeren må løsnes). Hele akslingen virker uansett skjør og stakkarslig i forhold til 15mm akslingen forran.
Fulldempa 29er med Rohloff? Det vil vi vite mer om;-)
Baktriangelet er hengt opp rundt krankhuset, og da er avstanden konstant mellom senter krank og senter i bakjhulet. Derfor kan jeg bruke Rohloff uten kjedestrammer.
Enig. Jeg monterte min Reverb-knapp slik som du før jeg senere fikk høre/forsto at jeg hadde en "høyre"-variant. Tror det er RockShox som har misforstått jeg...
Fantastisk fin sykkel! Bj
Edit: og med den lekegrinda du har utenfor huset, og i tillegg uthuset/låven med stort mekkebodpotensiale så ble jeg nesten pittelitt misunnelig!
Redigert av BjornS; 20/11/201109:51. Rediger grunn: Lyngen
En svær sykkel! Har du bygd den opp selv, eller kom den med Rohloff? Snedig desgin, og sikkert kjekt å slippe kjedestrammer.
Schwær sykkel ja, men så er jeg en voksen mann på 201 cm. Jeg har dog ikke setepinnen så høyt som på det bildet, ca halvparten så lang.
Jeg har nok ikke bygd den sjøl, det er neste trinn opp på skalaen for min del. Den ble bestilt med Rohloff. Greit å slippe kjedestrammer ja. Den eneste ulempen er at det er litt for tungvindt å flytte hjulet bakover når et nytt kjede strekker seg. Når kjedet blir for slakt, så hopper det av bak. Er i tenkeboksen for en løsning på det problemet.
OlaR, har du bruk for ein "kort" Lightningkrank for landevei på 185 mm? Eg har BB30 lager på den og 130 mm spider, men den kan byggast om til kva som helst.
Brukt ein sesong før eg bytta tilbake til 180 mm. Går billeg til deg eller andre langbeinte i Noregs land.
Fikk min 29er fra OnOne på fredag. Veldig fornøyd! Ble ikke lange turen idag, men jeg fikk en veldig god følelse av å sykle på den. Nå gjør det ingenting om jeg kun får myke pakker til jul.
Redigert av VesleSjur; 04/12/201119:41. Rediger grunn: bilder
Endelig. Etter endelig å ha bestemt seg for Flash og ikke Scalpel, nesten 3 måneders venting så er den endelig kommet hjem! Tenkt det en million ganger, at når den endelig kommer, ja da kommer den j... snøen på samme dag også!
Min 29er fulldemper, Salsa Spearfish. 11,6 kg slik den står nå, men kommer nok ned mot 11 blank etter de siste planlagte endringene (nye pedaler, sete, kjede og kassett).
Bygg ellers: Ramma er str. 20, kjøpt fra USA, ellers så er det XO 9 delt bakgir og twistere, XTR forgir, Manitou Minute gaffel, FSA K-Force Light krank 2 delt (40/28), NoTubes Crest med Maxxis Crossmark hjul og dekk, Formula RX bremser og Monarch R bakdemper.
Fin, den Spearfishen der. Hvordan oppleves opphenget bak? Effektivt? Husker det? Stramt/følsom?
Takk. Har ikke fått kjørt all verden med sykkelen enda, men opphenget føles bra og effektivt ut. Det husker litt når jeg trør hardt, men jeg må nok prøve meg litt frem mtp. lufttrykk på demperen og innstillingene på rebound. Alternativet er jo en demper med plattform a la Fox RP23...
Takk. Ny bremseslange er kjøpt inn og den skal byttes og forlenges ved første og beste anledning, må bare få tak i de delene jeg trenger slik at lufting mm. går i orden. Nåværende slange var 10 cm for kort, og er stripset fast på bl.a. flaskeholderen, fungerer greit foreløpig