Ferie på de greske øyer er en av sommerens muligheter. Har aldri vært der selv så jeg er litt usikker på en del ting. Men her er det sikkert noen som har oppdaterte erfaringer.

Bekjente som dro på øyhopping i gamle dager ble møtt av lokale romutleiere på brygga og baserte seg på slik innkvartering. Forsto det slik at dette var billig og uproblematisk, og altså noe man kunne basere seg på. Mat og drikke var vist også svært billig. Nå har jeg sjekket litt rundt, men det er mest turisthoteller og pakketurer som det informeres om. Leser også at grekerne forsøker hardt å dreie turismen vekk fra ryggsekkturister og over til velbeslåtte fråtsere på luksusferie.

Er det noen som vet hvordan disse forholdene er i dag?

Vi er 2 voksne og 3 barn, drar evt. i slutten av juni og er borte i ca. 2 uker. Vi stiller ikke store krav til romstandard, annet enn at det er noenlunde rent, og det hadde vært kjekt med tilgang til dusj. Vi vil sansynligvis holde oss til de mindre øyene i Kykliadene.

Er det fortsatt mulig å basere seg på å bli tilbudt rom ved ankomst?
Hva bør jeg ta høyde for prismessig pr.døgn for rom for 5 personer?
Prisindikasjoner for mat? enkel forkost/lunsj? lokal middag på lokal restaurant?
Er det noen som har noen indikasjoner på båtprisene der nede, evt. eksempler fra senere tid?
Er det båtselskaper som anbefales eller frarådes å benytte, og evt. av hvilken grunn?

Hvordan er muligheter for sykkelleie? Priser?
Andre tips/erfaringer...

Morten