Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Slittasje på HID pære??

Slittasje på HID pære?? #360604 10/01/2007 20:17
Josef Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei.

Jeg har en NiteRider Fight.

Spørsmålet er om en HID pære forringes ved tid/bruk, eller om det er slik at de enten virker eller ikke?

Mvh.
Josef

Re: Slittasje på HID pære?? [Re: Josef] #360605 10/01/2007 21:34
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Den skal i utgangspunktet ikke endre karakter i hele sin levetid, og det er antall påslag som avgjør levetiden. Den kan brenne konstant i tilnærmet evig tid, men tåler fra 500-1500 påslag.

Ole.

Re: Slittasje på HID pære?? [Re: Ole] #360606 10/01/2007 22:27
Arne_And Offline
More than words
More than words
Hm, er du sikker på det? Jeg har blitt fortalt at lysstyrken forringes med bruk (hovedsaklig antall påslag), men har ikke dette fra noen sikre kilder.

Re: Slittasje på HID pære?? [Re: Arne_And] #360607 11/01/2007 07:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er en fabrikant som har spesialisert seg på HID-belysning med lavt tap over levetid. De mener at lysstyrken svekkes ved bruk.

The Achilles heel of HID lighting is its poor lumen maintenance. The amount of light output produced by an HID lamp decreases dramatically with age. Standard metal halide lamps lose on average 55% of their lumen output by the time they reach their "rated lamp life". It is not uncommon to find HID lamps still operating well beyond their rated life producing only 15-25% of their original lumens. The newer style pulse-start lamps fair a little better by retaining around 57% of their lumens at end of lamp life. Regardless of how dim the HID lamps get over time they will still use the same amount of electricity as when they were new. If a building owner were to request a set level of light at the work plane he will only get that light level for the first few thousand hours of operation, after which time the facility will be perpetually underlit, and usually the lamp depreciation will go unnoticed until long after the lighting contractor is gone. Compare this lumen loss to BlueMax™ fluorescent T6 tubes that retain up to 90% of their light output over their rated life of 20,000 hours.

http://www.fullspectrumsolutions.com/why_upgrade.html#

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Slittasje på HID pære?? [Re: GeirK] #360608 11/01/2007 11:26
T
tjukken Offline
Medlem
Medlem
T
Om dere skal ha inngående info om lykter, HID og Xenon så tror jeg dykkersiden.no er rette forum.

Som dykker hadde jeg 2 HID lykter, den ene med dårlig motstand mot slag den andre av meget høy kvalitet (Green Force - tror jeg den het, selges ikke i norge, produseres i belgia av fima som produserer kvalitetsdeler for atomindustri, ledig kapasitet brukes på bl.a dykkerlykter).

Moderator  support