Begge har vel sine fordeler og ulemper.
Jeg har kun brukt bakhjulsrulle, og jeg synes det er ganske ok trening. Har Tacx Fortius ( rett nok er den kaputt nå ), men den har funket helt fint i et år.
Mangler du motivasjon til rullesykling, så er det greit med en slik rulle som du kan sykle i VR terreng, Real Life Video ( RLV ) på kjente etapper og ritt over hele verden eller om du vil konvertere hjemlige ruter til rulla.
Etter at jeg fikk ei slik rulle, har det ikke vært problemer å kjøre langturer på 2-3 timer.
Ellers med ei rein mekanisk rulle, så giddet jeg skjelden annet enn intervaller på den. Langturer på ei slik rulle ble for meg ganske grøss og gru, selv om jeg så film eller hørte på musikk
Du får vudere hva du prioriterer av egenskaper. Skal du kjøre styrketråkk ( tråkke tungt på lav tråkkfrekvens ), er det veldig mange ruller som ikke klarer å yte tilstrekkelig motstand.
Så har du prisen da. Ei balanserulle får du for rundt 1000 lappen, ei billig mekanisk bakhjulsrulle det samme, mens ei slik avansert "dataspill" rulle fort kommer på over 5000 + evt. styrekonsoll + evt filmer etc.