Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bakhjulsrulle vs balanserulle

Bakhjulsrulle vs balanserulle #357131 27/12/2006 21:51
EgilH Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Jeg vurderer og kjøpe meg en rulle, men er ikke sikker på hva jeg skal kjøpe. Har snakka litt med noen som bruker begge typer, og de advarer meg mot balanserulla. Sier det krever mye motivasjon og kan også være vanskelig og bruke. Ihvertfall i starten. Skal forresten bruke den til rolige langturer, inntil snøen kommer og jeg kan bruke langrennsskia.

Mvh
Egil
Re: Bakhjulsrulle vs balanserulle [Re: EgilH] #357132 28/12/2006 08:55
Kurtern Offline
Avhengig
Avhengig
Begge har vel sine fordeler og ulemper.

Jeg har kun brukt bakhjulsrulle, og jeg synes det er ganske ok trening. Har Tacx Fortius ( rett nok er den kaputt nå ), men den har funket helt fint i et år.

Mangler du motivasjon til rullesykling, så er det greit med en slik rulle som du kan sykle i VR terreng, Real Life Video ( RLV ) på kjente etapper og ritt over hele verden eller om du vil konvertere hjemlige ruter til rulla.

Etter at jeg fikk ei slik rulle, har det ikke vært problemer å kjøre langturer på 2-3 timer.

Ellers med ei rein mekanisk rulle, så giddet jeg skjelden annet enn intervaller på den. Langturer på ei slik rulle ble for meg ganske grøss og gru, selv om jeg så film eller hørte på musikk

Du får vudere hva du prioriterer av egenskaper. Skal du kjøre styrketråkk ( tråkke tungt på lav tråkkfrekvens ), er det veldig mange ruller som ikke klarer å yte tilstrekkelig motstand.

Så har du prisen da. Ei balanserulle får du for rundt 1000 lappen, ei billig mekanisk bakhjulsrulle det samme, mens ei slik avansert "dataspill" rulle fort kommer på over 5000 + evt. styrekonsoll + evt filmer etc.

---------------------------------------------
Kurt H.

Alt for mange sykler og alt for få timer
Re: Bakhjulsrulle vs balanserulle [Re: Kurtern] #357133 29/12/2006 10:47
T
TAHL Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Hva som er best kommer som sagt ann på bruken. Balanserulen er suveren for trening av sykkelfølelsen, men krever at du hele tiden er oppmerksom. Har syklet på den så vidt uten hender, men du må stort sett ha en hånd på styret hele tiden. Det gjør at ting som å drikke og tørke seg for svette blir litt mer utfordrende. Når det gjelder at det blir monotont har jeg løst dette med bærbar DVD spiller.
Ulempen i forhold til en bakhulsrulle er at de bedre modellene har watt basert motstand. Dette gjør at du kan bruke motstanden mer aktivt som en del av treningsprogrammet ditt.
Nå er det stilt noen spørsmålstegn ved nøyaktiheten til disse, men det tror jeg at er av en mer akademisk art. Så lenger målingene på den rullen du bruker er linær og konstant har det egenlig ikke så mye å si for deg at den viser 290W når den skulle vist 270W. Det er kun når du sammeligner med andre at dette blir interresant.
Tilbake til fordelen ved god kontroll av motstandsjusteringen, det gjør at du kan kjøre watt basert intervaller på en bakhjulsrulle. Jeg vet at du sier at du ikke planlegger å kjøre intervaller, men min erfaring at det er lettere for hodet å kjøre et program.
I tillegg kan det jo hende at du etter en stund får lyst til å prøve å bruke rullen på en annen måte enn det du hadde tenkt til i begynnelsen. Det med at du kan se motstanden på rullen gjør at du i tillegg kan sjekke ut hvilke instillinger og tråkkfrekvens som er best for deg, samt at du kan kjøre tester for å se om treningen virker.
Personlig bruker jeg begge deler, bakhulsrulle når jeg kjøre intervaller og stort sett balanse rulle når jeg kjører rolig. Sitter stor sett ikke mer en 1 time på rullen i begge tilfeller.
Når du sier at du kun skla kjør rolige langturer ville jeg også vurdert kombinasjonstrening løp 1 timer rolig og kjør 1 timer rolig på rulle f.eks. I en slik setting ville jeg gått for balanserulle ellers vil jeg nok anbefalle en bakhulsrulle hvis du bare skal ha en av delene.

Re: Bakhjulsrulle vs balanserulle [Re: TAHL] #357134 13/01/2007 09:07
EgilH Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det ble bakhjulsrulle. Tacx Satori. Virker helt OK. Bare prøvd den en times tid. Motstandsreguleringen virker veldig bra. Ikke støyer den for mye heller.

Mvh
Egil
Re: Bakhjulsrulle vs balanserulle [Re: EgilH] #357135 13/01/2007 09:31
ThB Offline
Besatt
Besatt
Gratulerer med ny rulle! Jeg tror ikke du kommer til å angre på dette valget. De nye softgel rullene er helt supre. Og på Satori kan du jo virkelig kjøre på med tung motstand, også. Bra saker...

Thomas

Moderator  support