Har du noko som helst aning om kva nøyaktig det var du gjorde som provoserte han?
Nei, har lurt på det samme selv. At han måtte stoppe? Eller at jeg ignorerte tilropene hans? Vet faktisk ikke.
Dvs. jeg spurte hvorfor han kjørte etter meg? Han svarte at han ville "snakke" med meg. Jeg spurte da hvorfor han ikke bare kjørte forbi, stoppet lengere fremme, og gikk ut av bilen for å kommunisere? Han svarte da at "ham måtte jo stoppe meg". (!) Hvilket han også gjorte, ved bruk av bilen.
Måtte stoppe meg? Jeg stakk ikke av, syklet nokså sakte med ryggsekk m/innhold, på litt glatt asfalt, og ble meget overrasket da bilen etter en stund kom etter meg. Det hadde jeg faktisk ikke ventet.
Tilgi? Nei, jeg ble skremt der og da, men uten direkte vitner kommer jeg vel ikke så langt. Beboere i gaten kom til pga kjeftingen etterpå. Han var ikke villig til å oppgi noe nevn på stedet, men forlangte både mitt navn legitimasjon (!).
En litt pussig ting: En beboer i gaten spurte hvorfor han hadde det så travelt med å forlate stedet. "Han skulle i et Stortingsmøte", sa han(!) Om dette medfører riktighet vet jeg ikke. Vi oppfattet nok det som "en spank en". Fjeset hans var ikke kjent fra TV. Jeg tar en tur ned til Onkel og ber om å få vite hvem bilen står registrert på. Mener jeg har rett til det, siden det ble skade på sykkelen.
Ofte ute for slik hendelser? To i min flere tiår lange karriere som syklist, så vidt jeg kan huske. Legger bak meg noen tusen km på sykkel hvert år, sommer som vinter. Ser mye rart. Mye aggresjon mellom bilførere, og en sjelden gang mellom bilførere og andre syklister også.
Har noen ganger fått irritert tuting mot meg når jeg kjører i vegbanen, men jeg ignorerer det.
Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Begynne å kjøre bil? Har to biler, som brukes lite, her i byen i alle fall. Har vel ikke lyst bidra til økt bilbruk i byen, heller.