Er ikke sikker på navnet, men det er en såkalt dobbelkronet gaffel som for det meste brukes til utfor og freeride. Det ser litt ut som en marzocchi 888 med litt spesielle dekaler, men jeg er ikke akkurat spesialist på den type ting så det er meget mulig jeg tar feil. Forøvrig er det en helt vanlig type gaffel til hardere/mer nedoverorientert bruk.
OK,, Hor selges disse? Det trenger ikke være samme gaffel.. Bare den ligner når den andre nesten er knekt.. Og jeg har samme sykkel som på bildet.. Og det så bra ut
Mulig det ser bra ut, men hvis gaffelen er lenger enn ramma er beregnet for, kan sykkelen begynne å oppføre seg litt rart, dvs spesielt svingegenskapene blir rare, og bortover/oppoversykling kan bli mer pes enn nødvendig. Obs også: sjekk om hjulet ditt passer før du evt kjøper.
Men hvis du absolutt vil ha dobbeltkronegaffel, kan du spørre om noen har en gammel, med 100-130mm vandring. Kan passe bra, og være billig, men hvis altfor gammel, kan funksjonen være ganske dårlig, sammenliknet med siste års modeller. alfen.
Kan tenke neg at 12-140mm enkronegaffel er fint for deg hvis du vil ha mye vandring - trenger du mer enn det framme så trenger du definintivt mer bak (fra ingenting).
Det der er første ruckusen jeg har sett med dobbeltkronet.
Ruckus skal ha rundt 120-130 mm vandring hvis jeg ikke tar helt feil, ihvertfall ikke mer enn 140 mm. De beste gaflene på markedet med den vandringen er enkeltkronet. Og de er mer enn sterke nok. Det er mye lettere og ser bedre ut
Jeg har denne gaffelen på BigHiten min. (Som har 205mm vandring i rompa) Du vil virkelig ikke sette denne gaffelen på en Ruckus. Du roter til geometrien, slik at du omtrent må ligge over styret for at forhjulet skal sitte i svingene. Det er mulig det ser tøft ut, men det hjelper lite å se tøff ut, når de andre gutta kjører fra deg. :-) Så mye vandring fungerer kun på en fulldempet sykkel, med en geometri tilpasset så mye vandring. Kjøp heller en "vanlig" gaffel beregnet på frikjøring.
Det er som sagt en Marzocchi Junior T på sykkelen på bildet. Det er som nevnt over helt feil å sette en slik gaffel på din sykkel. Kanskje du syntes det ser tøft ut, men det vil ødelegge sykkelens egenskaper. Du bør ikke ha mer en 130mm på din sykkel, og til det er en enkelt krone gaffel best. Vil du ha en dobbelkrone gaffel bør du også kjøpe deg en ramme som er konstruert for det, både med tanke på styrke og kjøreegenskaper.