Hjelper en kompis med ny sykkel.. men nå ser det ut til at vi har funnet ramme og gaffel.. Men da ble det plutselig nødvendig med skivebremser og da også nye hjul.. Jeg har lite erfaring med dette, prøvde det på en sykkel i fjor, men jeg syns ikke det var noe suksses.. sikkert delvis fordi ramme/gaffel/hjul var litt mykt for meg.. Vil helst unngå dette denne gangen. Nils veier ca 95 kg, hva kjøper vi?? dette skal brukes til XC og litt sti...
Et rimelig og godt hjul er Mavic 717 med xt nav. Fast-bikes selger et komplett slikt hjulsett for 2200,- Jeg skal selv kjøpe dette hjulsettet og jeg veier ca 85kg, jeg vet også om mange som er tyngre enn meg som bruker det.
Bremser: Shimano Deore bremsene funker supert, men det finnes som sakt mage dyrere og bedre bremser. Jeg har selv hatt to par deore og har vært stor fornøgd Eller så er det vel Avid juicy 5/7 som blir et stort hakk bedre, men koster jo også en del mer .
Lykke til!
Re: Tips og råd vedr kjøp av skivebremser og hjul....
[Re: thue]
#35354012/12/200609:36
Bra tilbud på comboer av hvul og bremser. Der kan du velge type brems, nav og felg etc. Kjjøpte derfra og er storfornøyd. Kjøp Hope nav med Mavic XM felg av et eller annet slag, 717 er vel egenmtlig oppgitt til maks dekkbredde 2.1, men mange her på forumet kjører bredere dekk på den felgen. Hope bremsene er også bra, og en fin combo.
Tror ikke du trenger noe bedre, det spørs jo hvilken skive størrelse du skal ha. Jeg kjører deore bremser på Sti sykkelen og det funker helt greit. Jeg veier 86kg eller noe sånt
[Re: thue]
#35354314/12/200622:12
Jeg er nå en hårsbredd fra å kjøpe bremser og hjul herfra (M4) til prosjektet mitt, men lurer på forskjellen mellom flytende og std rotor? Er dette noe jeg bør spandere på meg når jeg først kjøper disse montro?
I told u so!
[Re: ElGordo]
#35354618/12/200613:57
Nei, jeg tror ikke du bør forsøke å dele den opp. Cluet er at det svarte området er av aluminium, mens selve bremseflaten er stål. Slik blir det hele lettere, og det skal også gjøre det mindre sannsynlig at bremsen slår seg ved stor varme siden stålpartiet kan utvide seg utover (float) når det varmes opp. Dessuten får man stilige lydeffekter etter lange nedkjøringer (plink-plink-plunk-plink).
[Re: Santacruz]
#35355218/12/200619:10
Ikke for å være kjip eller noe Elgordo, men kan ikke du legge ut din egen tråd? Du spør om ting som er helt uvesentlig for mitt spørsmål(denne tråden generelt)...
[Re: JonAre]
#35355519/12/200610:20
Ikke for å være kjip eller noe Elgordo, men kan ikke du legge ut din egen tråd? Du spør om ting som er helt uvesentlig for mitt spørsmål(denne tråden generelt)...
Ittno problem...Det var bare litt slik at oppe i mitt hode var jeg i samme sitasjon som i utgangspunktet ditt, så jeg ble revet med i ren entusiasme...
Jeg lager seff egen tråd....(Så får du unnskylde at det ble litt mer spam i denne)