Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Teste MAXHF

Teste MAXHF #343660 03/11/2006 19:51
P
PowerTor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Har testet maxhf på et laboratorium på følgende måte:
Uten oppvarming tråkket jeg seks minutter hvor han kalkulerte VO2 ved jevn puls og stigende belastning. Pulsen stabiliserte seg på ca 75% av antatt maxhf.

Nå til poenget:
For å teste maxhf [sensurert] jeg sittende, 90 rpm hvor belastningen ble øket hvert halve minutt. etter 6 minutter stabiliserte pulsen seg på 193 sl/min. Dette er ca 10-12 mindre enn hva jeg har hatt både ute og på innendørssvettingpåenergometersykkel.
Det som forundrer meg er at jeg ble for veldig stiv av å sitte, og hadde veldig lyst til å reise meg. dette fikk jeg ikke lov til. Måtte sitte.

Noen som har en forklaring på dette, eller en bedre/ annen måte å teste max HF på?

When it hurts, you know it pays..
Re: Teste MAXHF [Re: PowerTor] #343661 03/11/2006 21:33
bullet Offline
Besatt
Besatt
var du i knallform når du tok testen?

jeg tok jo den samme testen i går, og fikk døtta opp pulsen fra 198 (som jeg har klart å presse meg opp i selv) til 205. jeg fikk heller ikke lov til å reise meg (jeg hadde også lyst, tro meg), og jeg tråkka så den ene skoen løsna fra pedalen, men jeg ga meg ikke. det skal sies at jeg ikke har tatt en slik test før, men jeg tror ikke at jeg kunne gjort det noe "bedre". men 193bpm klarer du nok lett å slå på en bedre dag tror jeg, du er jo PowerTor

Redigert av bullet; 03/11/2006 21:34.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Teste MAXHF [Re: bullet] #343662 03/11/2006 21:39
bullet Offline
Besatt
Besatt
det jeg også syns er litt merkelig er at man får forskjellig utslag på maks vo2 om man sykler eller løper, selv om forklaringen er enkel: ved løping bruker man overkroppen også, så flere muskler trenger oksygen. kunne man oppnådd høyere makspuls ved løping kontra sykling?

uansett så skal o2 opptaket mitt OPP. jeg har funnet ut at jeg er mossemester i lapskauskjøring, ække dårlig det!!!!

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Teste MAXHF [Re: bullet] #343663 03/11/2006 22:49
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Quote:
kunne man oppnådd høyere makspuls ved løping kontra sykling?

Ja, selvfølgelig. Nesten alle ikke-syklister kan ikke nå samme puls på sykling som ved løping. Gjelder nok mange syklister og. Jo mindre muskelgruppe du bruker, jo mindre makspuls* har du. Prøv f.eks. å se hvor høy puls du klarer å få ved kun å bevege lillefingeren.

*Makspuls for den gitte aktiviten. Men begrensningen for makspulsen vil jo da være musklene, og ikke hjertets kapasitet. For å finne ut "hjertets" makspuls, må du bruke alle de store muskelgruppene, f.eks. ved løping med staver.

Re: Teste MAXHF [Re: Mmar] #343664 04/11/2006 00:21
P
PowerTor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Men er det mulig og rett å teste maxhf SITTENDE? føler jeg har mer kraft og mer å gå på når jeg står...

When it hurts, you know it pays..
Re: Teste MAXHF [Re: PowerTor] #343665 04/11/2006 07:21
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Da jeg teestet meg på Norges Toppidrettshøyskole fikk vi stå på slutten. Ser ingen grunn til at man skal være sittende.

Re: Teste MAXHF [Re: Mmar] #343666 05/11/2006 17:55
R
RacingLarva Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Quote:
Quote:

Jo mindre muskelgruppe du bruker, jo mindre makspuls* har du. Prøv f.eks. å se hvor høy puls du klarer å få ved kun å bevege lillefingeren.

For å finne ut "hjertets" makspuls, må du bruke alle de store muskelgruppene, f.eks. ved løping med staver.

Er dette en hypotese du har pønsket ut selv, eller har du noen undersøkelser eller treningsblekker å slå i bordet med?

Jeg kjenner flere som hevder at de får makspuls på sykkel like mye som når de løper, og jeg er en av dem. Men jeg får nok ikke makspuls med lillefingeren.

Re: Teste MAXHF [Re: PowerTor] #343667 05/11/2006 18:00
R
RacingLarva Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Quote:
Men er det mulig og rett å teste maxhf SITTENDE? føler jeg har mer kraft og mer å gå på når jeg står...

Du kan over kortere tid yte mye høyere effekt enn hva du gjør under en makspulstest. Men nå trenger du ikke sprinte for å finne makspuls. Makspuls tilsvarer sånn passe bra kroppens maks for aerob energifrigjøring. Når en stor del av energifrigjøringen er anaerob, er intensiteten enda høyere, men oksygenopptaket er ikke noe større.

Re: Teste MAXHF [Re: RacingLarva] #343668 05/11/2006 20:12
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Quote:
Quote:
Quote:

Jo mindre muskelgruppe du bruker, jo mindre makspuls* har du. Prøv f.eks. å se hvor høy puls du klarer å få ved kun å bevege lillefingeren.

For å finne ut "hjertets" makspuls, må du bruke alle de store muskelgruppene, f.eks. ved løping med staver.

Er dette en hypotese du har pønsket ut selv, eller har du noen undersøkelser eller treningsblekker å slå i bordet med?

Jeg kjenner flere som hevder at de får makspuls på sykkel like mye som når de løper, og jeg er en av dem. Men jeg får nok ikke makspuls med lillefingeren.

Har ikke pønsket ut dette selv, men har det fra læreren min, som er tidligere verdensmester i padling. Han er en av veldig få som har høyere makspuls ved padling enn ved noen annen aktivitet. Grunnen er jo at han har sikkert padlet flere mil enn han har gått, løpt og syklet tilsammen, og er derfor såpass "svak" i beina til at han stivner før hjertets kapasitet når maks.

Men burde vel ha presisert bedre: For mange ikke-syklister vil det ikke være mulig og oppnå makspuls ved sykling. Det samme vil syklister oppleve dager da bena er slitne, siden bena da er begrensningen for aktivitetsnivået, ikke hjertet. Selv oppnår jeg fint makspuls på sykkelen, men klarer å holde høy puls lenger på langrenn enn ved sykling. Tror dette er tilfelle for mange (de fleste?) syklister.

Så det jeg mener, er at for å være 100 % sikker på hva din MAXHF, burde du gjennomføre en test hvor du bruker mest mulig muskelmasse. Sannsynligheten er derimot stor for at resultatet vil være det samme som ved sykling, hvis du har noen mil i kroppen.

Re: Teste MAXHF [Re: Mmar] #343669 09/11/2006 09:55
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Det er riktig som det sies her, at det er ulik HFMAX på ulike aktiviteter.
Jeg ser ikke poenget i å finne ut sin maksimale hjertefrekvens på noe annet område enn det man trener på.
Hvis du finner ut at du har 200 i HFMAX når du løper med skistaver, hva skal du da bruke det til hvis du kun trener sykling?
HFMAX benyttes bl.a. til å dele treningen inn i soner. Det er derfor spesielt viktig at du benytter makspulsen i den aktiviteten du trener.

Re: Teste MAXHF [Re: Tgabriel] #343670 09/11/2006 13:33
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Quote:
Det er riktig som det sies her, at det er ulik HFMAX på ulike aktiviteter.
Jeg ser ikke poenget i å finne ut sin maksimale hjertefrekvens på noe annet område enn det man trener på.
Hvis du finner ut at du har 200 i HFMAX når du løper med skistaver, hva skal du da bruke det til hvis du kun trener sykling?
HFMAX benyttes bl.a. til å dele treningen inn i soner. Det er derfor spesielt viktig at du benytter makspulsen i den aktiviteten du trener.

Selvfølgelig. Poenget var at trådstarter spurte om man KUNNE ha forskjellig HFMAX for forskjellig aktivitet. Det var det jeg svarte på.

Re: Teste MAXHF [Re: Mmar] #343671 09/11/2006 14:10
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror vi er enige, Marley. Svaret mitt var ikke spesifikt myntet på deg, selv om jeg brukte ditt innlegg for å svare.
Tråden inneholdt både snørr og barter, så jeg ville bare presisere at "HFMAX-ever" ikke nødvendigvis er verdien du skal ta hensyn til ved treningssoneinndeling på sykkel.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå