|
|
|
Trening fram mot Birken, nybegynner
|
Trening fram mot Birken, nybegynner
26/10/2006 20:54
|
Hawkeye
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei! Jeg har vunnet kampen og fått tak i et atartnummer til Birken. Men jeg er i litt dårlig form, og heller ikke noen racer i terrenget, sånn teknisk sett. Men jeg vil tro at de er kondisen som trenger størst oppjustering. Men jeg har jo 10 måneder på meg. Hvilken trening anbefaler dere? Klarer nå for tiden fint å jogge 1,5 time i strekk, men det hjelper jo ikke så mye når det er sykling som gjelder. Er det noen der ute som har noen forslag på hvordan jeg kan trene best mulig fram mot rittet? Og klarer sykkelen seg? Har en Merida Birkebeiner HFS 2005 modell.
|
|
|
Re: Trening fram mot Birken, nybegynner
[Re: Hawkeye]
26/10/2006 20:59
|
RacingLarva
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tommelfinger-regelen til NCF(norges sykkelforbund) er at du ikke skal øke med mer enn 150 timer pr år, om jeg ikke husker feil. Hvor mye trener du i uka nå? Hva har du ligget på i snitt i år og de siste 10 ukene i timeantall? Kan ikke gi noen tips uten å vite hvor du står vettu. Skal du liksom ut å trene like mye som Lance Armstrong plutselig? Det tar vanlige folk 10 år med gradvis treningsøkning for at kroppen skal tåle de mengdene.
|
|
|
[Re: RacingLarva]
27/10/2006 07:09
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Hvis du ikke er vant til å sykle, er vel tipset rett og slett: begynn å sykle, sykler du jevnt(2-4 ganger i uka) så kommer du deg helt fin å lett gjennom birken. Så kommer det litt an på hva målet er. Merke? Da kan du tenke litt mer "ekte" treningsteori. Men jeg tror det viktigste for deg er å begynne å komme deg ut, sykle mer, enkelt å greit. Bli vant til sykkel, bli vant til den typen trening/lek.
Ang. det tekniske, så er ikke Birken krevende, men det er veldig greit å vite hva en rot gjør, hva løst underlag gjør...så ta en del turer litt utenom de grusete veiene også, så blir du ikke overasket eller skremt når du starter.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: RazeFaze]
27/10/2006 08:28
|
Hawkeye
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ligger på omtrent 4-6 timer med jooging i uka. I tillegg kommer styrketrening tre dager i uka og 10 gymtimer. Målet er nok meret ja, har syklet noen langturer, men har tenkt å begynne igjen så fort snøen forsvinner selvsagt, og da en del på terreng/grus. Vurderer ogå å begynne med innendørssvettingpåenergometersykkel. Er det lurt?
|
|
|
[Re: Hawkeye]
27/10/2006 08:59
|
RacingLarva
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg gjør det enkelt: min filosofi; ta mer hvile enn du strengt tatt er nødt til- eneste som skjer er at du kunne ha blitt raskere god. I motsatt fall, for mye trening, ender du bare opp med å bli frustrert, overtrent, sliten og du orker ikke ta i skikkelig.
For å sjekke at du ikke er sliten, er det lurt å ta en intervall på minst 4min i uka, du skal kunne klare å komme opp på makspuls gradvis og langsomt. Kommer du bare 10 slag under er du FOR SLITEN!!
Bytt ut et par av joggetimene dine med sykkeltrening, men ikke tren noe mer enn du har gjort nå. I januar trener du det samme, i februar en time mer, og i april trener du to timer mer enn du har gjort i år i snitt og holder det mot birken. De siste 4 ukene før birken introduserer du harde og korte intervaller, som gir deg en sinnsyk formtopp når du trapper ned over 2 uker.
|
|
|
|
|
|
|