I kategorien fulldempere er ProFlex 957 fortsatt vakker. Tenk et firma som kun lagde fulldempere, har det funnets før eller siden? Det irriterer meg fortsatt at de ble kjøpt opp av K2, for etter det gikk alt lukt til helvete!
Har fortsatt problemer med å bytte ut min 757, men det kan jo bli den tøffeste pubsykkelen ever.
I og for seg riktig, men ProFlex lagde komplette sykler som du fikk kjøpt i butikk. Altså litt mer kommerst enn Turner som bare bygger rammer. DA var det ihvertfall uvanlig med bare fulldempede i sortimentet.
PS: Vanskelig å se av bildet, men demperbena og svingarmen er jo seff i karbon!
En sånn sulla jeg rundt på i mange år.Ikke akkurat smellvakker.
Det er jo definitivt ei ramme med særpreg. Har aldri sett en i levende live, men satt mange timer med store våte øyne og studerte K2/ProFlex-katalogen i 97/98. Jeg endte opp med en 4000, altså samme sykkelen med aluramme og karbonfibersvingarm som jeg syklet på fram til denne høsten. Det var riktignok ikke så mye igjen av originalkonfigurasjonen etter hvert, men den klarte overgangen fra XC-maskin til sti/friraid imponerende bra. Hatten av til de gamle ProFlex-gutta!
Jeg tror jeg forøvrig hadde den eneste røde modellen i Norge, siden Gresvig bare importerte den blå varianten. Hawt. Rammen er forøvrig til salgs hvis noen skulle ha lyst til å komme med et bud ;-)
Style Police my ass! Tydlighvis ikke alle som synes det var så ille som dere, f.eks gutta på GT. Når man tenker på at det skiller 10 år er designet mistenkelig likt... Men dere synes kanskje denne er støgg også?
Og ja, crosslink gaffelen er rar, men i forhold til det meste annet på den tiden var den veldig bra og ikke minst superstiv. Smartshocken som kom når K2 begynte å ødelegge merket er det liten vits i å nevne. Den overlevde ikke første dammen en gang.
Og ja, crosslink gaffelen er rar, men i forhold til det meste annet på den tiden var den veldig bra og ikke minst superstiv. Smartshocken som kom når K2 begynte å ødelegge merket er det liten vits i å nevne. Den overlevde ikke første dammen en gang.
Min er solgt tilbake til den første eieren og fungerer meg bekjent den dag i dag.
Hardtails uten gir, dritstramt kjede og korte bremseslanger, matchet med flytende former, spesielt fra gaffel til ramme er det vakreste som finnes. Gjerne original farge, men ikke glorete. Gaffelen skal være stiv og svart eller i sykkelens farge. Amen.
Teoretisk sett så er også bremseslanger og bremser en uting for estetikken. Men så er det noe med at funksjon gjerne har en estetisk verdi i seg selv, og da er bremser plutselig ok igjen.
Men hvis man likevel sier at maksimal reduksjon gir best utseende, hva skal man da si om kjedet? Vil en sykkel bli penere hvis man skifter ut kjedet mot en kardang som ligger helt skjult inne i kjedestaget?
Øyh Dan,din nisse,ta deg en tur ned på Karyaku Market,(helt sikkert feil stavet,hukommelse & sånn),hvis det fortsatt eksisterer,og sjekk ut en flunka ny AVON.Ta et bilde for oss er du snill.
Hvis det blir penere jo enklere og renere, så må jo den aller peneste sykkelen være denne:
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Øyh Dan,din nisse,ta deg en tur ned på Karyaku Market,(helt sikkert feil stavet,hukommelse & sånn),hvis det fortsatt eksisterer,og sjekk ut en flunka ny AVON.Ta et bilde for oss er du snill.
Dette burde du ha skrevet noen timer tidligere. Jeg var nede og ruslet rundt i Kariakoo om formiddagen i dag. Spurte blant annet om pris på den kinesiske sykkelen som alle bruker her nede, og som de hadde masse av, helt nye. Prisen var 70.000 tsh, altså 350 kroner. Om det er de som er Avon vet jeg ikke. Det jeg derimot har lagt merke til er at alle kjører rundt med Phoenix krank.
Men jeg har fortsatt intens lyst på en guta. Hvis jeg bruker baufilen på den og flatpakker den så kan Truls sveise sammen den igjen etter fem uker da den har kommet fram med posten. Men så må jeg dessverre leie garasjeplass for den. Har så utrolig lyst på! Pokker.
I dag så jeg en guta lastet med minst tre senger eller tresetere på tvers over lastplanet. Lasset var to meter høyt. Og disse guttene kjører singlespeed, eller noen ganger har de to skiver foran slik at de kan løfte over kjedet med fingrene. Kjedene er så slakke at de nesten subber i bakken. Utrolig imponerende.
Jadda,AVON er det jernet alle bruker,det med de sinnsyke bremsestagene,minst 20kg,som de laster ned med en 3m høy stabel meloner.Åssen de gutta holder balansen er meg en gåte.