Sykling gir deg muligheter til å se mye natur på kort tid, men jeg er villig til å innrømme at mange detaljer går tapt, selv når en sykler sakte oppover.
I går kjentes kroppen sliten og jeg gikk ut rett før solnedgang og kikket på naturen i en helt annen skala. Jeg ruslet en tur på 2x200m bak huset, og opplevde en hel masse. Mikronaturen er utrolig spennende hvis en tar seg tid og har øynene med seg. Et fotoapparat tvinger deg til akkurat det.
Min oppfordring: Ta en rolig rusletur eller gå av sykkelen og bruk et kvarter på de små detaljene.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Den motsatte naturopplevelsen
[Re: GeirK]
#33613112/10/200610:57
Jeg kan utvide det tipset: la sykkelen bli hjemme en dag og gå noen av favorittstiene dine til fots. Du oppdager MASSE detaljer som du aldri har sett før slik at neste besøk på sykkel blir ekstra moro, du setter deg litt inn i turgåernes situasjon og det har du sikkert godt av, og du oppdager garantert et par nye småstier som du ikke har rukket å se når du suser forbi på sykkel.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Min favoritt er de krølledingsene som jeg ikke aner hva heter.
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
#33613312/10/200611:00
Canon 30D og for det meste EF 28-105mm f/3.5-4.5. Ikke verdens beste objektiv, men den dårlige kontrasten er jo enkel å fikse i post-prosessering. Jeg ser noen nye objektivinvesteringer i fremtiden, men har ikke kommet så langt ennå.
Krølledingsene tror jeg er avblomstrede geitrams - og akkurat det bildet er tatt med EF-S 10-22mm.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg kan utvide det tipset: la sykkelen bli hjemme en dag og gå noen av favorittstiene dine til fots. Du oppdager MASSE detaljer som du aldri har sett før slik at neste besøk på sykkel blir ekstra moro, du setter deg litt inn i turgåernes situasjon og det har du sikkert godt av, og du oppdager garantert et par nye småstier som du ikke har rukket å se når du suser forbi på sykkel.
Ja, det er en helt utrolig flott og annerledes opplevelse å gjøre akkurat det.
#33613612/10/200611:07
Forresten: jeg ser at dere er ivrige forbrukere av godvær i Trondheim nå for tiden. Husk å spare litt blå himmel til helgen 27-29 oktober. Hvis jeg kommer opp til sludd og vås så blir jeg ekstremt grinete.
KO
#33613712/10/200611:21
Hei Geir Jeg stampet det analoge Canonutstyret mitt for noen år siden (EOS5 + 28-105mm og 400mm fast), og har ikke fornyet med noe annet enn et lite SONY digitalkamera - ennå. En ting jeg har tenkt lenge på: Å fotografere helt nede ved bakken, under lyngen, med normalobjektiv eller vidvinkel. Da mener jeg det kan lages en form for landskapsbilder som ikke er så vanlige. Små vekster vil fortone seg som trær. Beregner man riktig, kan man få med et insekt, om man vil. Jeg har tatt noen få slike bilder, men da kun med mitt, for tiden enkle utstyr. Har du forsøkt noe slikt?
[Re: Banos]
#33613912/10/200611:45
Nei, det har jeg ikke prøvd, men hvis jeg skulle gjøre det, ville jeg kanskje brukt Canon G4 kompaktkameraet mitt. Det har nemlig vridbar LCD-skjerm á la videokamera - en fordel som et speilreflekskamera ikke har. Ser for meg at det blir mye krabbing på bakken for å få det til når du er tvunget til å trykke kameraet inn i ansiktet.
#33614012/10/200620:27
Flotte bilder og nydelige komplementærfarge kontraster på enkelte. Natur på nært hold gir grunn til undring og beundring. Gleder meg til å se flere bilder.
[Re: MoEl]
#33614113/10/200620:58