Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelpesløse spørsmål fra en hjelpesløs mekaniker

Hjelpesløse spørsmål fra en hjelpesløs mekaniker #329367 23/09/2006 22:49
T
TJF Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
OK, jeg innrømmer det med en gang jeg har ikke peiling på sykkeldeler eller sykkellingo. Jeg setter likevel pris på om dere prøver å forstå etter beste evne. Jeg har 3 spørsmål:

(1) Jeg har hatt litt problemer med at kjedet hopper av på innsiden av "kranktannhjulene". Jeg tror dette kalles "chain suck". Dette lager noen riper i karbonrammen min som jeg er lite happy med. Jeg vet at det finnes en innretning som festes til krankgiret (eller der omkring) og som hindrer at dette skjer.

Er det noen der ut som kan fortelle meg hva denne delen heter, hvor jeg kan få kjøpt den og om den funker på mitt XT-krankgir?

(2) I dag har jeg for første gang skrudd på sykkelene mine. Jeg byttet styrer og stem (?) (den delen som fester styret til resten av sykkelen). Når jeg åpnet skruen som fester "platen" som sitter på toppen av stemet merket jeg meg at det var noe rust "nedi røret" på min 3 måneder gamle Storck. På min 4 år gamle Stumpjumper var det ingen rust.

Er rust her krise og tegn på fullstendig vannskjøtsel fra min side? Hva bør jeg gjøre med dette?

Thomas

PS. prøvde å finne en bok om sykkelmekking i dag, men de var utsolgt. Skal kjøpe denne og prøve med litt selvstudier før jeg plager dere med spørsmål neste gang.

Re: Hjelpesløse spørsmål fra en hjelpesløs mekaniker [Re: TJF] #329368 23/09/2006 23:09
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
1) Dette høres ikke ut som chain suck men heller som et dårlig justert gir. Giret får kanskje lov til å gå litt for langt inn, og du behøver kanskje bare å justere litt på skruen for indre "endepunkt". Se her: http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html

2)Bør ikke være noen krise, men sett gjerne inn området med en eller annen "oljeguffe". Selv bruker jeg en teflonspray for å holde fuktighet borte.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Hjelpesløse spørsmål fra en hjelpesløs mekaniker [Re: TJF] #329369 23/09/2006 23:35
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Quote:
Når jeg åpnet skruen som fester "platen" som sitter på toppen av stemet merket jeg meg at det var noe rust "nedi røret" på min 3 måneder gamle Storck

Jeg regner med at du her mener kronerøret (røret på gaffelen), og ikke styrerøret (på ramma)? Den kommer i så fall sannsynligvis fra stjernemutteren som står i gaffelen, og er ikke noen krise.
Du kan, som noen allerede har foreslått, spraye litt teflonspray på stjernemutteren, så vil denne forhindre at mer vann kommer i kontakt med stålet i mutteren.

LJ

Re: Hjelpesløse spørsmål fra en hjelpesløs mekaniker [Re: TJF] #329370 29/09/2006 20:19
F
finlube Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
F
Når det gjelder korrosjon anbefaler jeg fin super og fin grease teflon basert produkter.Fikk tak i produktene hos BOA [sensurert] i Bergen "knallprodukter".løser opp og hindrer korrosjon,tørr smøring.

Re: Hjelpesløse spørsmål fra en hjelpesløs mekaniker [Re: finlube] #329371 29/09/2006 20:24
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Har boka du snakker om i sandvika hvis du er interessert

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.

Moderator  support