Jeg har litt erfaring med å lage lykter av Luxeondioder. Har til nå laget tre lykter med Luxeon 5w dioder. To sykkellykter med henholdsvis to og tre dioder, samt et lyktehode og driver laget med tanke på dykking som har sju stk dioder.
Den minste var med på lyktetesten i fjor og gjorde det ikke så ille:
http://terrengsykkel.no/img.php?d=guide/tester/lykter2005&id=1424Versjonen med tre dioder hadde konkurrert med de beste i denne testen. Hadde nok antagelig lyst litt svakere enn de beste HID-lyktene, men dioder har mange andre fordeler i forhold til HID.
Sykkellyktene benytter begge Buckpuck strømregulatorer. Tenkte å legge ut mer info om dette på hjemesiden min når jeg får tid. Det ligger noe gammel info der på den minste lykta, ser det er linket til siden min tidligere i denne tråden.
Dykkerlykta er meget avansert og alt er laget ifra grunnen av. Kort fortalt så har den et display med info om batteritid ved gjeldende effektnivå og det gis alarmer ved lav spenning. Powerkretsen er basert på push-pull prinsippet og konverterer opp spenningen til midlere 48v ettersom alle diodene står i serie. Lykta ble laget i samarbeid med en kamerat som hovedsakelig for for powerkretsen, imens jeg sto for styringsdelen og progammering av mikrokontrolleren som styrer alle funksjonene.
Så hvis noen har noen spørsmål om design av lykter basert på dioder så kan jeg sikkert komme med tips.
Pål-J