Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forhjul ut av senter

Forhjul ut av senter #317318 20/08/2006 19:42
Haavard Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Monterte en minute o3-gaffel på min avalanche 0.5 og fikk problemer med forhjulet.
Om jeg stremmer quick releasen litt for mye så drar hjulet seg over til venstre i forhold til senter på gaffelbena og blir stående der. Om jeg stremmer sånn passe så holder det seg i senter helt til jeg bremser, da drar det seg over til samme side igjen.

Er forøvrig standard deore skivebremser montert.

Med det samme.. hvor mye klaring skal man ha fra toppen av styrerøret og opp til toppen av stemet?
Kappa styrerøret med en rørkutter og hadde ca 5mm klaring fra toppen av styrerør og bunn av "den runde platen som ligger på stemet".. virker tight og fint men tips og råd er alltid fint for ferskinger, finner man en generell innføring i montasje av slikt i en eller annen tråd her? finner ingen spesifikke på søk.

Re: Forhjul ut av senter [Re: Haavard] #317319 20/08/2006 21:37
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hjulet ditt høres ut for meg som om det er bygd feil. Du må sjekke dishinga av hjulet, dvs om felgen står midt på navet. Hvis det gjør det skal det ikke være noe problem å stramme koblinga så hardt du vil.

Gaffel: Så lenge den øverste skruen på styreframspringet ditt er under toppen av kronerøret (styrerøret er på ramma) er alt greit.

LJ

Re: Forhjul ut av senter [Re: Vanilla Ninja] #317320 20/08/2006 21:53
Haavard Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Glemte å nevne at dette ikke var et problem på den gamle gaffelen..

Re: Forhjul ut av senter [Re: Haavard] #317321 21/08/2006 07:05
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Da er det nok ikke noe galt med hjulet, så det må være gaffelen. Sjekk om quickreleasene er i jevn høyde og at det ikke er noen "spor" i dem som gjør at den ene siden står høyere enn den andre.

Re: Forhjul ut av senter [Re: Mmar] #317322 24/08/2006 14:04
Haavard Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Dette er mystisk altså.. Har både fundert selv og det lokale sykkelverkstedet har sett på saken og prøvd forskjellig for å løse det. De prøvde mange forskjellige hjulsett de hadde der, og med bontrager race lite-hjul virker det som om problemet ble betydelig mindre. Dette hjulet stod montert på en manitougaffel også. Det oppstår som sagt når man enten bremser hardt eller setter til QR litt hardt, og hjulet blir da stående i feil posisjon. Ser også at bremseskiven er meeeget nær gaffelbenet. Kan det være en feil på gaffelen, eller er det ett spesielt hjulsett som passer denne gaffelen (minute 03) Legger ved bilder og er overlykkelig for svar!
[

Qr forskyver seg opp på denne siden og blir stående der...

Re: Forhjul ut av senter [Re: Haavard] #317323 24/08/2006 14:21
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hva skjer hvis du snur hjulet 180 grader og monterer det feil vei?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Forhjul ut av senter [Re: GeirK] #317324 24/08/2006 15:10
Haavard Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Da skjer det ikke noe, antagelig fordi jeg ikke får fremprovosert det med å bremse...
Prøvde å stremme QR hardt nå.. noe som tidligere dro hjulet over, men nå gjør den ikke det..

Kan det være at lakken i QR-festet er så glatt at den sklir over og at den nå er såpass slitt at det griper bedre?..

Moderator  support