Jeg har kjørt terrengsykkel siden 1992, og siden den gang har jeg utenom 2 punkteringer kun hatt ventilgiljotinpunkteringer. Dvs at selve gummien i overgangen slange ventil har fått et kutt.
I gamle dager, på mine Mavic 117 hadde jeg et gult, stivt felgbånd. Dette gled litt på felgen slik at ventilen kom i kontakt med det skarpe båndet. Jeg var student i Trondheim og lærte at å ringe etter drosje når en punkterte var teit. Ha alltid med slange og pumpe! Det gule båndet ble limt fast på felgen og problemet løste seg.
I nåtid, på Mavic XM 819 UST, så slipper jeg felgbånd. Nå bytter jeg ofte mellom feite stidekk og grusdekk. Jeg har håndpumpe og mye pumping fører til at metallet på ventilen gnisser og sliper ventilhullet under disse hyppige pumpeseansene ved dekkbytte. Har lyst på fotpumpe til garasjebruk!
Har alltid med slanger på tur, men har nylig pga 2 ventilkuttinger på samme tur smertelig fått erfare at man må løse problemet med ventilkutt.
Tok en bit slange og klippet til en passe stor lapp (str. med en 'avlang' femmer), denne lappen ble hullet midt på med en papir-hullemaskin. Dette hullet passer perfekt til ventilen. Vips har du en beskyttende hals mot det skarpe ventilhullet i felgen. Nå kan du bremse så bremsen hyler (rister slangen voldsomt inne i dekket) uten at du punkterer. Har også tatt en liten rundfil og avrundet ventilhullet i felgen, men om det har hatt en effekt vet jeg ikke. Kjører nå med denne ekstra slangebiten som en beskyttende hette for ventilen. Det fungerer. Flere stiturer, med masse bremsing, og mil etter mil på grus - problemet er opphørt!
a) Jeg antar at ditt ventilhull har en skarp kant (samme side ventilen kuttes hver gang)
b) Bremsene dine hyler litt, og det gir vibrasjoner som tygger gummi på ventilen
c) Tror ikke talkum løser problemet
Prøv deg frem og lykke til.
Redigert av Østmarka; 10/08/2006 18:47.