Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utenbords-kranklagere og Hollowtech II

Utenbords-kranklagere og Hollowtech II #310790 31/07/2006 15:07
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Noen med langtidserfaringer med de s.k. "utenbords-kranglagerne"? Kan de anbefales til stisykling? Har hørt påstander om at disse ryker like raskt som andre kranklagere.

Shimano hollowtech II: noen erfaringsbaserte meninger her?
Shimano leverer her krankarmer/drev og kranklager samlet,- noen fordeler fremfor andre produsenter?

Har en fulldempet stisykkel (Intense tracer). Her sitter nå et nokså massivt og tungt Truvative/ISIS Gigapipe DH kranklager m/Truvative armer. Har tenkt å bytte dette ut med noe lettere, som forsatt tåler stisykling. Får legge til at jeg er en lett rytter.
Noen forslag?
--------

Montering av "utenbordslagere" på sykler som har "vanlige" lagere (firkant, oktalink, ISIS) fra før:

Et verksted opplyser at vevpartiet på rammen kan freses for tilpasning til utenbordslagere. Noen som har erfaringer her?
Dette skulle etter sigende gå an på Traceren også, men for meg ser det ut til å bli for trang ved festet til nedre del av fjærings-svingarmene?

Redigert av Anomyn; 31/07/2006 15:15.
Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: Anomyn] #310791 31/07/2006 15:22
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
De kan anbefales de. Holdbarheten er ok, og Shimanos kranklagre er bra. Manger her inne mener at de er bedre enn RF sine. Dette er ikke noen stor sak, de de er "interchangeable", som vi sier på norsk. Du kan bruke Shimano, RF og feks FSA lagre uansett krank.

Shimanos krankarmer er veldig bra. Eneste med hule armer, så stivheten er best, tilsvarende kranker fra andre merker tatt i betraktning. Ref Tyske Bike, feks. Rimelig er de også.

Drevene til Shimano er ikke noe spes, her er RF blant annet mye bedre. Kjøper du XT, LX, Hone kan du bruke andre drev lett. Værre er det med XTR.

Innfestningen til Shimano er bra. Ingen presspassning slik som RF, men ikke justerbar kjedelinje.

Jeg har XT krank med Shimano lagre, og kjøper evnt nye Shimano-lagre når de jeg har går i stykker, om jeg ikke velger å teste Enduro sine. Ellers skal jeg bytte til RF drev når mine Shimano takker for seg.

Alt tatt i betraktning, stivhet, pris, oppgraderingsmulighet og vekt, tiltenkt mitt brukt, gjorde at jeg valgte XT. Selve armene er best, imo, og alt annet kan byttes.

/Are Nicolai
Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: Anomyn] #310792 31/07/2006 15:28
adenladen Offline
Bli med hjem og se anakondaen min, kanskje?
Foreslår en Shimano XT (M760) krank til deg min tråkkende venn, koster deg en snau tusing fra CC eller CRC (ekslusive verktøy). Jeg har kjørt med en slik i halvannen sesong nå, og kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg demonterer og fetter gjengene på lageret og i krankhuset for å motvirke knirk en gang i året, det er den eneste servicen jeg gir den kranken, og den klager ikke ett sekund. Stivt og lett er stikkordene til Hollovtech II. En investering!

Ugg,
Anders har talt

EDIT: Jeg opplevde chainsuck etter så lite som en halv sesong, byttet til noen aluringer fra Stronglite, du får de fra CC. Disse har en frekk og suveren finish (Boone teller ikke!). Kjørt med disse i nesten en sesong nå, vært gjennom mange kjeder, girer som bare det, chainsuck kan gå og legge seg. Anbefales!

Redigert av adenladen; 31/07/2006 15:33.
Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: nicolai] #310793 31/07/2006 15:49
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Quote:

Innfestningen til Shimano er bra. Ingen presspassning slik som RF, men ikke justerbar kjedelinje.

Her er vi inne på noe vesentlig som jeg ikke nevnte: pga. tykkelsen på sete-ramme-røret må jeg anvender jeg et E-type gir (plate-gir). Festeplaten forskyver kjedelinjen med ca 2 til 2,5 mm, som tilsvarer tykkelsen på et "shim" omtrent. (Truvative anbefaler at shim ikke brukes sammen med E-type plate-feste-gir med sine kranklagere).

Truvative ISIS kranken leveres med shim (og en O-ring på venstre side, som jeg ikke synes noe om).

Spørsmålet blir da: kan Shimano kranklager brukes med shim, for å evt å justere kjedelinjen?
Shimano leverer ikke krankarmer for ISIS, ser det ut til.

(RF kranklagere har mulighet for trinnløs justering av kjedelinjen, hvis jeg har forstått det riktig?)

Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: adenladen] #310794 31/07/2006 15:50
L
LitespeedObed Offline
Fersking
Fersking
L
shimano er ikke eneste med hule armer, roox har(eller hadde??) og:) jeg har.

eier av good old titanium horse, fra det forrige århundre...
Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: LitespeedObed] #310795 31/07/2006 16:04
adenladen Offline
Men Roox er vel for firkant..?

Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: adenladen] #310796 31/07/2006 20:01
L
LitespeedObed Offline
Fersking
Fersking
L
japp...

eier av good old titanium horse, fra det forrige århundre...
Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: Anomyn] #310797 01/08/2006 06:01
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Shimano lager egne Octalink II-lagre for bruk med E-type krankgir, med "-E" etter modellnavnet.

Re: Utenbords-kranklagere og Hollowtech II [Re: pbk] #310798 01/08/2006 08:35
A
Anomyn Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
A
Quote:
Shimano lager egne Octalink II-lagre for bruk med E-type krankgir, med "-E" etter modellnavnet.

Takk, "pbk", det var jeg ikke klar over.

Moderator  support