Tror ikke du finner så mange bagasje brett som tar over 10-15Kg. Men når man har dette på en fulldemper vil den tåle mer enn om den hadde vært på en stiv sykkel. Dempingen bak roer jo alle skarpe slag for holderen. Min egen bygde jeg tillit til over en lengere tur, masse bagasje og heftig terreng til tider, til å lene fulle 70Kg ytterst rolig på den. Men når man tyner på denne måten med vekt vil man begynne å føle fleksen vagge (torosalt til armen; proppel). Dette kan gjøre syklingen kritisk for en uerfaren syklist.
Når det gjelder baggasje på fulldemper så må jeg svare til du som skrev:
"Sånne vesker er bergnet for sykler av typen DBS finse! Har du noengang sett en Ferrari med skiboks???? dette er omtrent like vulgært! "
Vel takk for sammenligningen, men Ferrari = racer. Racer og bagasje er vel på kanten. Men en sykkel som er røft oppbygd er jo som skapt for dette, dempingen gjør overlessa sykkel silkemyk selv på sti. Har sett Jeep og Hummer med mye bagasje...
SLF har en setepinne bærer som er kjempe bra (finesser og sidestøtte), men da bør du ha setepinne som er fra 3cm i diameter. Feste er litt overdimensjonert som tar litt dårlig tak på mindre pinner.
Men vær også forsiktig, den bæreren jeg har strammes med fire skruer og denne overstrammet jeg til å mose Thomson pinna mi litte granne i monteringen. Men jeg kunne alikevel gjøre det overstående (oppdaget klemmingen under demonteringen i ettertid).
Det er litt bilder her da jeg tok for meg temaet tidligere.
Bagasje på fullboingsykkel Alexander