Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bagasjebrett for fulldemper

Bagasjebrett for fulldemper #308530 21/07/2006 18:40
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Hei, har en sveitsisk venn som sverger til laaange turer over mange dager, og har nå gått over fra liggesykkel til fulldemper. Han har imidlertid ikke funnet gode bagasjebrett til å feste sykkelbager med, og løser det ved å sykle med håpløst tung ryggsekk.

Noen som veit om gode løsninger til å pakke med seg en del bagasje på en sånn gyngehest som dette?

sv

Re: Bagasjebrett for fulldemper [Re: svegar] #308531 21/07/2006 19:49
megatryn Offline
Avhengig
Avhengig
Setepinnefestetbagasjebrettløsning?

http://www.topeak.com/2006/products/racks/rxbeamrack.php

Stians Sport har agenturet på Topeak. Toppeak har også vesker som passer ypperlig til denne bæreren.

Mvh
Eirik

My mom said:
"Life is like norwegian weather. You never know what you gonna get."
Re: Bagasjebrett for fulldemper [Re: megatryn] #308532 22/07/2006 21:18
svegar Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Takk for svar. 7,5 kilo kapasitet er imidlertid litt lite, så jeg håper å spore opp en løsning som kan ta noe mer last.

sv

Re: Bagasjebrett for fulldemper [Re: svegar] #308533 23/07/2006 14:47
Qalx Offline
Medlem
Medlem
Tror ikke du finner så mange bagasje brett som tar over 10-15Kg. Men når man har dette på en fulldemper vil den tåle mer enn om den hadde vært på en stiv sykkel. Dempingen bak roer jo alle skarpe slag for holderen. Min egen bygde jeg tillit til over en lengere tur, masse bagasje og heftig terreng til tider, til å lene fulle 70Kg ytterst rolig på den. Men når man tyner på denne måten med vekt vil man begynne å føle fleksen vagge (torosalt til armen; proppel). Dette kan gjøre syklingen kritisk for en uerfaren syklist.

Når det gjelder baggasje på fulldemper så må jeg svare til du som skrev:

"Sånne vesker er bergnet for sykler av typen DBS finse! Har du noengang sett en Ferrari med skiboks???? dette er omtrent like vulgært! "

Vel takk for sammenligningen, men Ferrari = racer. Racer og bagasje er vel på kanten. Men en sykkel som er røft oppbygd er jo som skapt for dette, dempingen gjør overlessa sykkel silkemyk selv på sti. Har sett Jeep og Hummer med mye bagasje...

SLF har en setepinne bærer som er kjempe bra (finesser og sidestøtte), men da bør du ha setepinne som er fra 3cm i diameter. Feste er litt overdimensjonert som tar litt dårlig tak på mindre pinner.
Men vær også forsiktig, den bæreren jeg har strammes med fire skruer og denne overstrammet jeg til å mose Thomson pinna mi litte granne i monteringen. Men jeg kunne alikevel gjøre det overstående (oppdaget klemmingen under demonteringen i ettertid).

Det er litt bilder her da jeg tok for meg temaet tidligere. Bagasje på fullboingsykkel

Alexander

Re: Bagasjebrett for fulldemper [Re: Qalx] #308534 23/07/2006 15:13
Qalx Offline
Medlem
Medlem
Eller du kan gjøre som bror; stive opp hele saken med patentbånd.
Her følte jeg at jeg kunne lene hele vekten min ytterst bak uten problem.
Dette er den til Topeak/SLF.

Men han burde ikke samle patentbåndene bak slik at de kunne vært mer vridnings stiv til sete pinnen.
Denne løsningen er under bruk nå rundt i Europa, og tålt 160 mil så langt. Tror ikke han har testet dette i røft terreng ennå.

Alexander

Vedlegg
105493-Bagasjebærer.jpg (0 Bytes, 69 nedlastinger)
Re: Bagasjebrett for fulldemper [Re: Qalx] #308535 23/07/2006 15:22
megatryn Offline
Avhengig
Avhengig
Skal du ha mye bagasje på lang tur, er det ingenting annet enn en skikkelig Bob Ibex-henger som duger. http://www.bobtrailers.com/trailers/ibex.php

Mvh
Eirik

My mom said:
"Life is like norwegian weather. You never know what you gonna get."
Re: Bagasjebrett for fulldemper [Re: megatryn] #308536 23/07/2006 15:32
Qalx Offline
Medlem
Medlem
Tåler denne røff behandling/juling? Den jatter med bakvandringen da. Hvordan føles det?
Får man justert demperen godt nok? Vandring??
Og ikke minst, dekket... holder det mål? Går sikkert å fylle på latexguffe, men...
Jeg tror jeg sverger til å ha alt på to hjul. Må jo være bedre å klatre på to en enda en tung til på slep.
Føler meg litt sta.

Alexander

Re: Bagasjebrett for fulldemper [Re: Qalx] #308537 23/07/2006 17:16
larsi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Terrengsykkel har gjort en test av den hengeren her .

Sommer, sol og sykkel!

Moderator  support