Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Maxxis Crossmark og punkteringer

Maxxis Crossmark og punkteringer #305567 07/07/2006 07:05
Snusburk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg punkterer svært sjelden. Sykler mye sti også, så jeg tror kjørestilen min er relativt skånsom for hjulene.
Men når jeg bruker Crossmark (Exception-series med slange), punkterer jeg mye! Kjører med ca. 45 PSI, rytter veier ca. 90 kg med alt utstyr.
Dette kan godt hende er et kjent fenomen, men jeg må spørre.
Det virker som dekksida revner, og slangen eksploderer. Det har nå skjedd med tre Crossmark-dekk. Fikk nye som erstatning hos forhandler, og de visste ikke om noe problem med disse dekkene. Jeg skjønner ikke hva det kan være.
Jeg lister opp tenkte årsaker:
-For tynn slange, eksploderer og ødelegger dekksida
-For tynne dekksider til mitt bruk (har ikke funnet riper i dekket)
-Ikke hatt talkum på dekk og slange
-Uflaks
-Syklisten er for tung

Re: Maxxis Crossmark og punkteringer [Re: Snusburk] #305568 07/07/2006 07:14
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Feil dekk til feil rytter. Har helt sikkert ikke noe med dekket i seg selv å gjøre, det bare funker ikke for deg.

Enkelt å greit ;-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Maxxis Crossmark og punkteringer [Re: RazeFaze] #305569 07/07/2006 07:31
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dekk som er såpass store som Crossmark og veier 500 gram er selvfølgelig ikke like solide som store dekk som veier 2-300 gram mer. det er dessverre sånn verden er.

Jeg har punktert lite med X-mark, men jeg vet om mange som har punktert en del. Innsiden av dekket er klissete så litt talkum hjelper bra synes jeg.

Husk at CrossMark er et dekk for XC-racing og trening. Skal du ha dekk til hardhendt stibruk må du nopk finne deg i mer vekt.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Maxxis Crossmark og punkteringer [Re: RazeFaze] #305570 07/07/2006 07:32
Snusburk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Det er synd hvis det er tilfelle, for dekkene er kjempebra!
Men hvorfor skulle det være feil dekk tro? Finnes det en grei forklaring på hva som skjer? Kjekt å vite.

Re: Maxxis Crossmark og punkteringer [Re: sykkeloyvind] #305571 07/07/2006 07:48
C
cfs Offline
Avhengig
Avhengig
C
Har lurt litt på å kjøpe Crossmark selv, men ble enda mere usikker nå. Har kjørt mye Python og har vært strålende fornøyd med "punkteringssikkerheten". Kan du si noe om Crossmark i forhold til Python når det gjelder punktering. Kjører for det meste grus og litt sti, sjelden grøvre enn i Scott Cup (eks Korsvoll).

Re: Maxxis Crossmark og punkteringer [Re: cfs] #305572 07/07/2006 08:30
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nå er det mange år siden jeg har kjørt på Python, men CrossMark har litt større volum, litt høyere vekt(enn airlight), pakker seg litt mindre i gjørme og sitter bedre på flere underlag. Synes X-mark ruller litt bedre også.

Punkteringssikkerheten vil jeg ikke uttale meg om, da jeg egentlig ikke punkterer så mye. Både Python Airlight og X-Mark har tynne sidevegger som er utsatt for skarpe stein, og som gjør gjennomslag mulig, men volumet veier opp.

De få gangene jeg har syklet med Python de siste årene, jeg brukte kun Python opp til fra 1997 til 2001, synes jeg de har virket glatte, harde og at de pakker seg lett med gjørme.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Maxxis Crossmark og punkteringer [Re: Snusburk] #305573 07/07/2006 18:53
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Quote:

-Ikke hatt talkum på dekk og slange

Spiller det noen rolle?
Talkum er egentlig bare en myte, og brukest mest får å forenkle monteringen. Se i Subject: 8b.11 Talcum Powder for Tubes and Tires
fra http://www.faqs.org/faqs/bicycles-faq/part3/

Jeg hadde et to-tre års gammelt sommerforhjul for bysykkelen, der dekket hadde en liten revne som oppstod på det andre året, og jeg gav faen i ca et halvt år (gadd ikke å bytte dekk!) mens jeg brukte den (og revnen vokste seg imens) før vinteren kom, og jeg stuet det vekk inntil våren kom. Da jeg plukket den frem, byttet dekket, var slangen klistret fast til dekket (mild vulkanisering?) så jeg måtte dra den av med kraft. Allikvel fikk jeg aldri punktering med hjulet.

Moderator  support