Først og fremst: Jeg har erfaring med å tilpasse sykler til meg selv, og har lest litt om temaet, men anser meg
ikke som en generell ekspert i sykkeltilpassing!
Min egen erfaring har vært at riktig avstand fra setet til styret er viktig. Et par cm er ganske mye i en slik sammenheng. Å sykle med en alt for stor avstand til styret, fører for meg til smerter eller nummenhet i skuldre og nakke. Slike smerter kan henge i nokså lenge. For liten avstand er ikke så ubehagelig, men gir ikke en tilfredsstillende opplevelse, siden det er vanskelig å få maksimal kraft i tråkket, og luftmotstanden blir stor. Tyngdepunktet blir også høyt, noe som ikke er ideelt i utforkjøringene.
Et annet viktig punkt, er sykkelsetet. Å sykle landevei med et sete som passer dårlig, er en ubehagelig opplevelse. I lengden kan det også være skadelig. Dette gjelder for kvinner så vel som for menn. En er nesten avhengig av å kunne sykle på et sete som en trives på. (Men det er jo ingenting i veien for å ha to seter til en sykkel. En må jo uansett regulere setehøyden.)
Bredden på styret bør ha en viss sammenheng med bredden på skuldrene til syklisten, men det er ikke et veldig viktig tema i denne sammenhengen.
Du skriver at du og kona har tilnærmet samme beinlengde, men hoftekammen på kvinner ligger betydelig lavere enn på menn. Jeg vil dermed anta at det skiller ganske mye, i alle fall 8 cm, kanskje så mye som 10, mellom din og hennes overkropp.
Altså: Hadde jeg skulle ha gitt dere et råd, så ville det ha vært å prøve å unngå å dele sykkel, Kona di vil måtte sitte høyere enn deg (det er jo enkelt å regulere), og dermed få større høydeforskjell mellom sete og styre enn deg. I tillegg ville hun ha en mye lengre avstand mellom setet og styret enn deg, sett i forhold til lengden på overkroppen. Det er mulig at noen av disse problemene ville kunne løses ved at du brukte en svært lang stem, mens hun brukte en svært kort og bratt stem, men jeg har mine tvil. En sykkel bør passe syklisten, det er det aller viktigste ved valg av sykkel. Jeg tviler på at to som ikke kan bruke samme klær, vil kunne trives på samme sykkel.
Men dette er
min synsing, først og fremst basert på egne erfaringer.
Forøvrig er det vel ikke fullstendig umulig å skaffe to landeveissykler til 10 000 (eller 9 999), selv om det ikke akkurat blir de aller grommeste syklene:
f. eks:
Fuji