Enig med bl.a. Boas: Kjøp kart! "Oslo Østmark" 1:50 000 gir bra oversikt. Jeg har i tillegg et "Turkart over Østmarka" i 1:25 000 som har gitt meg noen a-ha-opplevelser. Jeg kjøpte det på Losby. Tipper de har de andre steder i Østmarka også, som Mariholtet, Rustadsaga o.l.
Hvis du tar utgangspunkt i Skullerudstua, sykler mot Rustadsaga, tar første til høyre, holder "rett fram" til Høyås (hvor det er en skiltstake) og tar til høyre og sykler til Petersbråten og deretetter Skyttenbrua (som går over "tarmen" mellom Nord- og Sør-Elvåga) så må du trille/drasse/bære ca 500 meter før du kommer inn på Deleveien på østsiden av Nord-Elvåga. Etter et par kilometer velger du enten A: å ta skarpt til (bake til) høyre eller B: å fortsette rett fram til Mariholtet.
Ad. alt. A: Et utall muligheter f.eks. ruta til Gullet. (Bortsett i fra at du må finne en krøkkete sti til høyre igjen etter et par kilometer for å komme til Vaaler. Hvis du følger grusveien kommer du ned ved Hauger, like ved Finstadjordet.) Uansett kan du velge deg asfalt eller asfalt derfra... Til høyre mot Losby eller til venstre mot Skårer (og asfalt derfra og hjem). Problemet med å sykle inn over Losby er at du enten kan sykle til det stopper, snu og sykle hjem igjen samme veien, eller å belage deg på mye bæring og banning for å komme "rundt".
Ad. alt. B: Minst like mange muligheter her. Hvis du føler deg sprek kan du jo teste hvor lang tid du trenger fra krysset rett etter Mariholtet og opp til Haukåsen (Jfr. "konkurranse" i annen tråd her på forum.) og/eller trille over mot Nøklevann igjen. Hvis du tar første mulighet til høyre, når du nærmer deg vannet, og sykler over Sarabråten så får du et nytt valg i nordenden av Nøklevann. Der kan du ta til høyre og følge en fin grusvei opp mot Lutvann eller til venstre og runde sørover langs vannet mot Østmarkssetra, Haraløkka, Rustadsaga og hjem...
I det hele tat kunne jeg jo beskrive en rute med utangspunkt i de valgmuligheten som finnes i hvert kryss, men det fører jo litt langt. Det er vel derfor man fant ut at det var greit med kart...
God tur og god bedring!
Rog