Jeg er helt fersk på sykkel og trenger en del tips og definisjonsavklaringer.
Vi kan jo starte med det siste først.
Jeg har kjøpt meg en 2005-modell av Hard Rocx Salt. Jeg er klar over at den har fått en del pepper og ikke har solgt all verden, men jeg er så langt strålende fornøyd. Kort og god ramme, og grei fremkommelighet. Sykkelen påstås å ligge i "Dirt"-segmentet, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt kan si hva dette innebærer. Kan noen forklare begrepet?
Nå spiller det jo strengt tatt ikke noen rolle så lenge sykkelen fungerer, men det er jo greit å lære seg litt stammespråk. Det jeg liker å sykle på, er litt variert sti, med litt manøvreringsutfordringer. Hva kan dette defineres som?
Så til utstyrsspørsmålene.
En av de første ordentlige turene mine endte i grusen så det sang etter. Til mitt bruk, hva er normalt å bruke av beskyttelsesutstyr? Da jeg spurte på Oslo Sportslager om hva man kan gjøre for å beskytte håndleddene når man sykler (har ikke syklet på tre uker etter fallet pga vondt håndledd), fikk jeg beskjed om å bruke knebeskyttere. «Du må lære deg å falle på knærne» var beskjeden. Som om jeg klarer å få knærne først når jeg forsvinner over styret... Men hva brukes av beskyttelsesutstyr? Og hvor på kroppen er det vanligst å få skader i terrengsykkelmiljøet?
Til mitt bruk, er det gunstig å sykle med løse sko, eller er SPD aktuelt for dette bruket også?
Jeg har kjøpt meg løs sykkelshorts med polstret bakstuss, men hva er ellers aktuelt og behagelig å sykle i?
Kommer sikkert på mer etter hvert, men her har dere litt å bryne på så lenge. ;-)