Jess, i allefall samme ramme, farge, hjul, gaffel, og sansynligvis 105-bremser. Resten av utstyret skal jeg ikke uttale meg så skråsikkert om, for jeg var ikke i seriøs sikle-modus. Utstyret er uansett bare forslag fra F-B, men jeg kan ikke skjønne at det er mulig å trå feil ved å ta utgangspunkt i en ren 105-sykkel og erstatte stem, styre og hendler med noe i tilsvarende prisklasse fra terrengsykkelverdenen.
Nå spør jeg av uvitenhet: Går det virkelig helt greit å bytte ut racerhendlene med terrengsykkelhendler? Blir det ikke krøll med forskifteren? Trodde ikke du kunne bruke en terrenghendel på en 105-forskifter, nemlig. Men jeg har aldri prøvd det selv. (Helt ærlig: Et kvalifisert svar på det spørsmålet hadde jeg satt stor pris på, da jeg har tenkt litt i liknende baner selv, av og til.) Hva med bremsene? Går det også bra med terengsykkelhendler på 105-bremser?
(Ellers et godt innlegg fra Geiranders om dekkvalg! Det virker fornuftig at så feite slicks som Suoer Moto gjør seg best på virkelig ujevnt underlag. Men her er det altså foreløpig litt delte meninger, registrerer jeg, men jeg sitter jo bare med annenhånds kunnskap.)
Går det virkelig helt greit å bytte ut racerhendlene med terrengsykkelhendler? Blir det ikke krøll med forskifteren? Trodde ikke du kunne bruke en terrenghendel på en 105-forskifter, nemlig. Men jeg har aldri prøvd det selv. (Helt ærlig: Et kvalifisert svar på det spørsmålet hadde jeg satt stor pris på, da jeg har tenkt litt i liknende baner selv, av og til.) Hva med bremsene? Går det også bra med terengsykkelhendler på 105-bremser?
Alle racerhybridene i Dagbladet-testen brukte Shimano Rapidfire-hendler, også på store racerkranksett med R-betegnelse på krankgiret. Fuji var alene om landeveis-spesifikk Rapidfire med tidelt hendel på høyre hånd, og en venstrehendel med totalt seks-sju klikk for finjustering. Trykker du spaken langt inn, skifter den gir, trykker du bare litt vanker det kun finjustering. Noen av de andre med enklere, standard Rapidfire-hendler hadde også denne finjusteringen, til min overraskelse.
Av syklene var det kun Cannondale som hadde racerbremser, men her vet jeg ikke om bremsehendlene var spesielt laget for racerbrems, om de hadde kort vaiertrekk for gammel cantilever- eller lengre vaiertrekk for v-brems.
racerväxlar och mtbreglage fungerar inte riktigt ihop tror jag. Därför har Shimano och även Campagnolo reglage för rakt styre som fungerar med racerväxlar.
//jonas l cerrol.wordpress.com
Re: Forslag til ræserhybridbysykkel?
[Re: cerro]
#30155122/06/200608:04
Man kan fint benytte mtb rapidfire og landeveis nav- og krankgir. Ellers bør man ha canti-trekk på bremsene. Problemet nå er at landevei er 10-delt og terreng er 9-delt, da trengs det egne vekslere.
Campa har forresten kommet med noen ultrasexy v-bremser for canti/racer-trekk.
Stian
Stian Benkø Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1 www.sport1.no, www.xeedbikes.no
[Re: Stian]
#30155222/06/200608:55
Du kan fint bruke V-bremser til landeveishendler, alt du trenger er noe tilsvarende en "Travel Agent" fra Problem Solvers for å få riktig utveksling.
Mix av 9- og 10-delt går fint, bakskifter'n henger uansett med. Vil du bruke nye 10d landeveishendler (eller Shimanos nye 10d "flat bar shifter"), må du bruke tilsvarende 10d kasett, vil du bruke MTB-hendler (eller eldre 9d landeveishendler) må du bruke tilsvarende 9d kassett.
Hva som offisielt ikke går å kombinere, stemmer ikke alltid med erfaringer fra virkeligheten (ref 8-delt vs 9-delt).
Redigert av Dennis; 22/06/200608:55.
#30155322/06/200609:00
1000 kroner løst hos Eurotex kun for hendlene, mens hele sykkelen koster 6800 kroner komplett. Men: Hos alle som selger disse står det at hendlene kun må brukes med landeveis-krankgir. Her melder jeg pass og venter til noen med mer peiling kan levere forklaringen.
9-delt kommer til å være med oss en stund til, og jeg skjønner ærlig talt ikke hensikten med å gå opp til 10-delt. Tvert om, 9-delt gir større utvalg i kassetter, f.eks. 11-30, som antakelig ville vært mitt valg, sammen med 2-delt landeveiskrank. Når det gjelder bremsehendler så vil jeg tro at XT-hendler med plastsperrene fjernet ville fungere greit. Langt wiretrekk, og stor kraft på slutten. I verste fall kan man bruke hendler for tempobøyle, men da er jeg langt utenfor mitt kompetanseområde.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
11-30 krans fins kun i 8-delt. Ellers er det likt utvalg i 9- og 10-delte kassetter.
Lister opp: 11-21, 11-23, 12-23, 12-25, 12-27, 14-25, 15-25, 16-27 alle disse kommer i begge utgaver. Dette er vel å merke shimano. Campa har andre utvekslinger.
Stian
Stian Benkø Produktansvarlig sykkeldeler og tilbehør Sport1 www.sport1.no, www.xeedbikes.no
#30156023/06/200615:03
Jøss, de har drept 11-30! Jaja, det ble vel kanskje vanskelig å få til fornuftige trinn med 11-30 og 9-delt. Men altså: dette levner et stort gap fra 12-27 og opp til 11-32. Jeg vet ikke om jeg hadde vært komfortabel med 39-53 foran og 12-27 bak på en transportsykkel. Enten ville det da blitt 11-32 (altså 9-delt), eller så måtte jeg antakelig bitt i det grønne gresset og satset på en kompaktkrank. Litt bittert å gi slipp på de høyeste utvekslingene på en slik sykkel, men 3-delt landeveiskrank er stygt og tungt, i tillegg til at det gir mer trøblete kjedelinje.
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
[Re: Totte]
#30156123/06/200616:15
Det kommer vel helt an på hva du prioriterer når du [sensurert] i byen.Har selv 4 år som sykkel bud i Oslo bak meg sommer som vinter og har prøvd de fleste typer sykkel.Hvis det er fort fram du skal så er det mange av budene som er glad i syklocross [sensurert].Disse tåler relativt mye bank og har bla.bremser som er litt mer pålitlige enn en ren landeveis sykkel.Hvis du har litt bedre tid og liker å tulle å tøyse litt rundt så er en stiv terrengsykkel med slikcs tingen.Litt mer gøy men mindre fart.Og MYE mer ok på vinter føre hvis det er tingen.Hutcinson har noen fete "1,2"dekk som er raske som fy og sitter spikra.Og så evnt.en carbon eller titan gaffel som tar de værste slagene
[Re: kristi]
#30156324/07/200608:52
Den aller, aller tøffeste racerhybriden, er Eddy Merckx Gentleman. Uten tvil!!!
Ellers, er jeg ikke nødvendigvis så vanskelig å overtale dersom du (eller noen andre) skulle vise interesse for å kjøpe min Del Sol Veloz TR fir en relativt billig penge. Relativt ubrukt.