Ta av dekket:
Pass på at all lufta er ute av slangen først, så klemmer du sammen dekksidene så de slipper fra felgen. Nedi felgen er det en "grøft" som du kan prøve å få lagt dekkanten nedi når du vipper kanten over felgsiden på motsatt side av hjulet, dermed får du litt mer slakk å gå på, og dermed blir det enklere å få av dekket. Mange dekk kan du enkelt få av med bare fingra på denne måten, andre er du nødt til å hjelpe til litt med en dekkspak.
Deretter tar du deg litt tid til å finne ut hvorfor du punkterte i utgangspunktet. Ha gjerne i litt luft i slangen og se om du finner ut hvor lufta kommer ut. Har du to små, like store hull side om side, gjerne på siden av slangen har du hatt litt lite luft i slangen og klemt den i filler mellom den store steinen 50m tidligere på stien, gratulerer du har fått et "snakebite".
Ellers pleier tydelige hull "oppå" slangen å korrespondere med torner, glasskår og tegnestifter som fortsatt sitter fast i dekket. Derfor kan det faktisk ha noe for seg, utover rein forfengelighet og tradisjon, å sette "hot patchen" (aka. logoen på dekket) ovenfor ventilen på slangen - raskere å finne slike uhumskheter i dekket. (i tillegg er det oftest litt kjappere å finne ventilen i en stressa situasjon).
Ta på dekket igjen:
Når du har fått plukka ut all grusen av dekket er det på tide å dytte inn en ny slange. Her kommer prestaslangen til sin rett, du kan kjapt åpne ventilen og blåse inn to pust med munnen så slangen får litt fasong, skru igjen og dytte slangen på plass inni dekket. Begynn ved ventilen og dytt kanten på plass nedi felgsiden. Den siste biten kan være litt klønete, men de aller, aller fleste dekk skal være mulig å få på plass med litt kreativ bruk av håndbaken og litt "elbow grease". Benytt deg av den tidligere nevnte "grøfta" i felgen for å få litt mer plass å jobbe på. Må du bruke dekkspak, pass for all del på at du IKKE klemmer slangen mellom dekket og felgen når du vrenger det hele på plass.
Når du har i luft igjen kan det være lurt å passe på at ikke dekket sklir av felgsiden. Dette er først og fremst en utfordring om man bruker trykkluft (CO2 patron, bensinstasjon, sykkelverksted), men uansett lurt å dobbeltsjekke.