Hva med alle grusveiene i Nordmarka?...ser sjelden biler, bare blanke fine vann og STILLHET!!!
(sitatet noe forkortet av meg)
Sjelden biler på grusvegene i Nordmarka? ....Da tror jeg du sykler med meget mørke solbriller...
Beklager, men jeg kjenner meg ikke helt igjen her.
Som vår nåværende syklende statsminister også har uttalt: det er overraskende mye biltrafikk i Nordmarka.
Verst er det på Nordmarksvegen mellom Hammeren og Kikut/Hakloa.
For å komme inn i Nordmarka er dette den letteste vegen for å komme videre innover, dersom man sykler fra Oslo.
Kommer man innenfor Hakloa avtar motorferdselen, men man sykler neppe særlig lenge mellom hver bil her heller. Urovekkende er det at trafikken også har økt mye på vegen fra Movatn til Ørfiske og videre nordover. Likeledes forbi Rottungen mot toppen av Tømteåsen. Her var det relativt stille for noen år siden.
Motor-ferdselen fra Kikut/Hakloa går mot Hammeren, fordi man da kan komme til Oslo uten å kjøre gjennom Bomringen rundt Oslo. Dersom man kjører bil fra Kikut via Sørkedalen til Oslo (som vel er kortere) må man gjennom Bomringen for å komme inn i Oslo...
Tror ikke jeg noen gang i de senere år har syklet fra Bjørnholt til Hammeren uten å bli forbikjørt av og/eller møte overaskende mange biler. Noen kjører langsomt og viser hensyn, men ikke alle....
Har på den korte strekningen opplevd å møte/bli passert av samme bil opptil flere ganger! (gjelder spesielt en sliten bitteliten rød kassebil, med utenbys kjennemerker, som "hekker" i området, og som ofte kjører ned til den radiosignalstyrte bommen ved Hammeren, for der å slippe biler med venner og kjente uten kjøretillatelse inn i Marka....