Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Geometri og dempegaffel

Geometri og dempegaffel #298933 12/06/2006 13:35
B
Boulderado Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
vær hilset
jeg har en lett aldrende Cannondale M900 som er originalt oppsatt med stiv gaffel. Ikke le, det er gøy å sykle på grus og gode stier med stiv gaffel. Lett og kjapt er det! Nok om det. HVIS jeg skal sette på dempegaffel, har jeg hørt at geometrien ikke nødvendigvis egner seg. Hva er greia, er det at demperen siger ned og tilter hele sittestillingen for mye framover?

Løsningen kan kanskje være å lete opp en gaffel med høy A-K eller hva det nå heter, den vertikale avstanden fra nav til krone.

Dessuten må den være lett som ingenting, stiv som en stokk, og vandring kortere enn skjørtene til Dolly Duck. Tips? Kanskje en stiv karbongaffel er tingen.

Re: Geometri og dempegaffel [Re: Boulderado] #298934 12/06/2006 14:52
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Quote:
... HVIS jeg skal sette på dempegaffel, har jeg hørt at geometrien ikke nødvendigvis egner seg. Hva er greia, er det at demperen siger ned og tilter hele sittestillingen for mye framover?

Løsningen kan kanskje være å lete opp en gaffel med høy A-K eller hva det nå heter, den vertikale avstanden fra nav til krone.
...

Det er heller motsatt. At den blir for høy slik at du kjører chopper på flatene, vipper bakover i stigninger, og hele sittestillingen er for mye bakover.

En gaffel med omttrent samme (finnes nok ikke) eller litt høyere AK er tingen. Da vil du beholde den i utgangspunktet spenstige Cannondalefølelsen. Litt høyere gjør ikke for mye siden du skal tenke på at du har noe sag i en dempergaffel.

Husk også på at du sannsynligvis må regne med et nytt styrelager for å redusere diameteren på headtuben (avhengig av alder på ramma)

Lykke til
LarsB

Re: Geometri og dempegaffel [Re: larsb] #298935 14/06/2006 17:35
B
Boulderado Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
OK, takk, jeg begynner å helle mot udempet karbon.

Har kikket litt på Pace RC31. Pace'n selges visst i to ulike A-K-varianter, 42 og 44. Noen sjapper på nettet sier at A-K på 42cm passer til en sykkel med geometri beregnet på stiv gaffel, mens en A-K på 44cm passer til en med "dempergeometri".

Noen som kan bekrefte om dette stemmer noenlunde? 2 cm i forskjell på de to typene rammegeometri? Er 42 cm virkelig et forholdsvis lavt A-K-tall?

Moderator  support