Min erfaring med RM, forøvrig (har en Element 70 05'), er at finish, blant annet pene sveiser, CNC-freste deler, planfrest krankhus og skivefeste bak er bra.
Elementen er en pen, og velfungerende sykkel, men bruker et kanskje litt tradisjonelt bakhjulsoppheng, i forhold til feks SC, Intense osv. Men, dette er litt dyere sykler også.
Ellers så synest jeg Elementen fungerer veldig fint som lett stisykkel, og på fin singletrack er den nydelig å sykle på. Rask, stiv og lett. Meget god dekkplass, Big Betty går inn med rette hjul på Syncros DP25-felger. Veldig happy med geometrien.
Totaltinntrykk, pen sykkel, bra finish og lakk, solid kvalitet, god geometri, mere sjel enn litt mere "hyllevare" sykler, men kanskje ikke like vasst, rent teknisk sett i forhold til feks dempeoppheng som merkene nevnt ovenfor. Synest RM sine sykler er godt speccet, med kvalitetsdeler der det teller. Håndbygde hjul er også kult.
Andre RM sykler har forskjellige dempeoppheng, så de skal jeg ikke uttale meg om. RM's filosifi bak dette er å finne noe som passer best mulig i forhold til bruksområde, og hvilke egenskaper de synest er viktigst i forhold til bruken.
Totalt sett, gode sykler, fine utstyrspakker, mere sjel enn mye annet. Bør sjekkes ut!
Element 04' modell er vel også testet her på terrengsykkel.no. Se under tester, søk etter Rocky Mountain og du vil sikkert finne!