Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rocky Mountain Element 70

Rocky Mountain Element 70 #298249 09/06/2006 15:36
H
Håkon_dup1 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Noen som vet om denne selges på Raske Sykler? Eventuelt et annet sted i Oslo? Hvor mye koster den sånn ca? Og er den brukbar?

http://www.bikes.com/bikes/2006/element/element-70.aspx

Re: Rocky Mountain Element 70 [Re: Håkon_dup1] #298250 09/06/2006 21:12
bronx Offline
Veteran
Veteran
det er Raske Sykler som selger RM i Norge. kun de som har RM.
usikker på 2006-pris, men denne utstyrspakken har ligget rundt 30' tidligere.

Element er en fulldemper for grusvei/cross-country bruk (tenk Anker-veien i Nordmarka), slik jeg oppfatter den. absolutt en brukbar sykkel. RM er kvalitet, og du betaler mye for utstyrsnivået og en "lever for å sykle" merkevare.

jeg kjører 2005 RM Slayer 70 selv. samme utstyrspakke. dette er en All Mountain/stisykkel som greier seg bedre i røffere løyper enn Element, på bekostning av fart på raskere partier. like egnet som en traktor på motorveien. Element står mer rett opplent enn Slayer og det gjør at den ikke møter ujevnheter så godt som en rendyrket stisykkel.

jeg ville bedt butikken å bytte fra XT til SRAM og Avid Juicy eller Formula Oro, men det er smakssak: jeg er lei av at kjedestrammeren til Shimano ikke henger med.

dette er det eneste jeg har å utsette: på min Slayer var det noen ting som ikke var helt bra fra fabrikk. feks var ikke lakk freset vekk slik at kranken satt feil. det knepper/knirker i ramma: jeg usikker på om dette er dårlige sveiser, rammebrudd, eller naturlig uffing fra en fulldemper ramme som sykles hardt.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Rocky Mountain Element 70 [Re: bronx] #298251 09/06/2006 21:19
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Har du sjekket at alle boltene til bakdemperen og linken sitter skikkelig, samt "main pivot" bolten nede ved kranken? Dette er lure ting å sjekke ut. Typisk kan knirkelyder komme fra løse bolter. Løsne, rengjør, litt fett på utvalgte plasser, og loc-tite på boltene er gull.

/Are Nicolai
Re: Rocky Mountain Element 70 [Re: nicolai] #298252 09/06/2006 21:33
N
nicolai Offline
N
Min erfaring med RM, forøvrig (har en Element 70 05'), er at finish, blant annet pene sveiser, CNC-freste deler, planfrest krankhus og skivefeste bak er bra.

Elementen er en pen, og velfungerende sykkel, men bruker et kanskje litt tradisjonelt bakhjulsoppheng, i forhold til feks SC, Intense osv. Men, dette er litt dyere sykler også.

Ellers så synest jeg Elementen fungerer veldig fint som lett stisykkel, og på fin singletrack er den nydelig å sykle på. Rask, stiv og lett. Meget god dekkplass, Big Betty går inn med rette hjul på Syncros DP25-felger. Veldig happy med geometrien.

Totaltinntrykk, pen sykkel, bra finish og lakk, solid kvalitet, god geometri, mere sjel enn litt mere "hyllevare" sykler, men kanskje ikke like vasst, rent teknisk sett i forhold til feks dempeoppheng som merkene nevnt ovenfor. Synest RM sine sykler er godt speccet, med kvalitetsdeler der det teller. Håndbygde hjul er også kult.

Andre RM sykler har forskjellige dempeoppheng, så de skal jeg ikke uttale meg om. RM's filosifi bak dette er å finne noe som passer best mulig i forhold til bruksområde, og hvilke egenskaper de synest er viktigst i forhold til bruken.

Totalt sett, gode sykler, fine utstyrspakker, mere sjel enn mye annet. Bør sjekkes ut!

Element 04' modell er vel også testet her på terrengsykkel.no. Se under tester, søk etter Rocky Mountain og du vil sikkert finne!

/Are Nicolai
Re: Rocky Mountain Element 70 [Re: nicolai] #298253 09/06/2006 21:43
bronx Offline
Veteran
Veteran
ja, har etterstrammet og sprayet tyntflytende olje innimellom, men skal ta en skikkelig runde med å tørke og ha på nytt fett og lock-tite.

Sharing data is the first step toward community.

Moderator  support