Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Justere krankgiret

Justere krankgiret #297966 08/06/2006 18:16
P
PolarBear Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei sykkelvenner,
Jeg sliter litt med å få justert krankgiret. Bør jeg ikke med kjeden på midtringen framme kunne gire over alle 9 ringene bak uten at kjedet skal ta borti kjedeføreren? Er det slik at de 2 små skruene på krankgiret regulerer indre og ytre vandring? Når jeg går fra midtringen framme til minsteringen hopper kjedet av og til helt inn til kranken og det er full stopp. Dette har oppstått etter 4-5 turer på sykkelen og skulle jo tyde på normalt behov for justering etter at ting har strukket seg fra nymonteringen.

Dessverre har det vært lite mekking de siste årene så har nok blitt rusten i kunnskapene.

Kan noen friske meg litt opp på girjusteringen framme? Krankgiret er Shimano Deore 2005.

Pft
Gunnar

Re: Justere krankgiret [Re: PolarBear] #297967 08/06/2006 18:29
kmidd Offline
Avhengig
Avhengig
Jepp, de to skruene hindrer giret i å gå for langt inn og ut.
Park Tool har en ganske grei bruksanvisning.
Men dersom det er en nykjøpt sykkel burde butikken kunne ordne det for deg.

Re: Justere krankgiret [Re: kmidd] #297968 08/06/2006 18:37
P
PolarBear Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Fine greier. Skriver ut oppskrifta og fortsetter mekkejobben. Sånn er det å handle sykkel fra andre enden av landet ;-) Langt til butikken for justering. Men vi får se om det ikke går seg til med litt lesing av bruksanvisning.

Vennlig hilsen GunnarG
Re: Justere krankgiret [Re: PolarBear] #297969 09/06/2006 08:46
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Hvis du har kjedet på midtklingen, kan det godt være at kjede tar bort i forskifteren når du bruker største eller minste utveksling bak. Dette er helt normalt.

Hvis du skal fjerne dette, må du enten slakke på girwiren, eller vri eller løfte på innfestingen av forskifteren (avhengig av hvorfor det subber). Hvis giret fungerer greit på de syv midterste utveklingene bak, skjønner jeg ikke hvorfor du skal justere mer. Du risikerer at giret går helt ut av justering.

Sveinung
Re: Justere krankgiret [Re: rsh] #297970 09/06/2006 12:43
M
Metasoma Offline
Medlem
Medlem
M
Er det ikke sånn at man kun skal bruke de 7 letteste bak når kjedet er på minsteklinga, de 7 midterste når midterste klinga brukes og de 7 tyngste når storklinga er i bruk? Mener å ha lest noe om at kjedet vil få en ugunstig parallellforskyvning og ødelegges ved maks diagonalt utslag.

Re: Justere krankgiret [Re: Metasoma] #297971 09/06/2006 12:52
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dette er vel i beste fall en overdrivelse. letteste giret på mellomskiva er jo et av de mest brukte girene på en terrengsykkel.

Det er mulig å justere et frontgir til å ikke subbe i noen gir på mellomklinga, men det er vanskelig. Jeg foretrekker helt klart subb på tyngste giret på mellomklinga over subb på letteste. I tyngste på midtskiva er kjedet så slakt at storeskiva roper etter å bli brukt likevel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Justere krankgiret [Re: sykkeloyvind] #297972 09/06/2006 14:22
R
rsh Offline
Besatt
Besatt
R
Det er mulig midtklinge foran i kombinasjon med største klinge bak er mye anvendt. Imidlertid er du utenfor det produsentene anbefaler. Den som bruker denne kombinasjonen mye, kan jo justere giret for å klare det, og leve med subb på kombinasjonen mellomste foran og minste bak.

Sveinung
Re: Justere krankgiret [Re: PolarBear] #297973 09/06/2006 17:17
P
PolarBear Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei igjen og takk for mange gode tips. Tror jeg har fått giret brukbart justert nå. Bare en liten ting: Med krankgiret på minsteringen - skal jeg da fysisk kunne se at kjedeføreren beveger seg resp. bort fra ramma og nærmere ramma når jeg justerer på den lille skruen som er nærmest ramma oppå giret? Ser ikke helt noen bevegelse ved justering, men av en eller annen grunn hopper ikke kjedet helt inn på kranken lenger ved giring fra midtring til lillering framme og det er jo bra. Tar forbehold om at det kanskje ikke oppfører seg like bra når jeg er ute i skauen igjen.

Vennlig hilsen GunnarG
Re: Justere krankgiret [Re: PolarBear] #297974 09/06/2006 22:41
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Ja, det er fullt mulig og se bevegelse i giret hvis du skur på riktig skrue. Men jeg husker ikke om det er skruen nærmest ramma eller ikke.

Re: Justere krankgiret [Re: Mmar] #297975 09/06/2006 23:50
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Shimanogir med høyt feste på ramma, typisk på noen fulldempede rammer hvor svingpunkt ol kommer i veien for gir med lavt feste, har justeringsskrue for minsteklinga nærmest seterøret.

Eller, enklere forklart, innerste skrue justere innerste bevegelsen på giret.

På "vanlig" type, med lavt feste, dvs klemmen rundt rammen sitter lavt nede på seterøret, og ikke høyere enn selve krankdrevene, er det omvendt.

MERK! Om wiren din er for stram, så vil den begrense vandringen på den innerste stoppskruen, slik at uansett hvor mye du skrur så skjer det ikke noe.

Slakk wiren helt på nederste drev forran, mens giret bak er på innerste (letteste) drev, før du justere stoppskruen nede på krankgiret. Du bør ha en klaring på ca 1 - 1.5 mm til kjedet, når giret står i rett høyde ( "cage'en" på giret når den står over storeklinga skal være ca 1-3 mm over) og vinkel.

/Are Nicolai
Re: Justere krankgiret [Re: nicolai] #297976 18/06/2006 14:55
P
PolarBear Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Da er giret justert og testa. Takk for gode bidra. Særlig denne siste over her var nyttig. Hadde antakelig for stram girwire. Blir jo en slags logikk i det her jo mer man prøver. Lærerikt er det jo også. Straks bedre å møte småbakkene uten å miste fart og rytme pga kjedeavhopp ;-)

Vennlig hilsen GunnarG

Moderator  support