Endelig nytt kjede etter et uhell i marka for ei stund sia. Var på tur igår som ikke ble gjennomført pga at kjedet hoppet på kasetten. Det virket som det ble verre når jeg tråkket hardere. Jeg har en SRAM X.7 kasett eller noe, og et slikt kjede. . Burde det ikke funke det da?
Her er et bilde:
Og et til:
[skammemodus] Beklager all skitten... [/skammemodus]
Så lenge du har satt et kjede beregnet for nidelt krans på, er sannsynligvis problemet at kransen din er for slitt for det nye kjedet. Har du noen følelse av sånn cirka hvor langt du har kjørt med det forrige kjedet ditt? Sykler du i skogen er det greit å bytte kjede rundt hver 2000-2500 km.
Litt usikker, det er første gang jeg bytter kjede på sykkelen, hatt den siden 2002 men det er først siste året jeg virkelig har brukt sykkelen skikkelig i skogen. Jeg merket hvertfall stor forskjell når jeg tok i kjedene, det gamle virket veldig slitt og løst, det nye fastere men samtidig smidig. Kasetten synes jeg ser ganske bra ut. Skal se om det hjelper med en dæsj WD-40...
Kan det være en evetuell justeringssak på bakgiret? Litt rart at det skal bli sånn med en gang jeg bytter kjede...
Det ser en smule trangt ut ja, har ikke erfaring med Sram men ser at HG-kjedene til Shimano har en bredde på 6.6 mm, samtlige Sram kjeder hos CC har en bredde på 6.9 mm.
Sram 950 kjede skal etter det jeg forstår være kompatibel med din kasett, men etter det jeg kan se har ikke CC dette inne.
Kjøp et Shimano HG og prøv om ikke det passer bedre, det er iallefall 3 mm smalere.
Vær forsiktig med å prøve å tvangstilpasse kjede og kasett hvis det ikke ser ut til å fungere, da kan det fort bli dyrt.
Det virker som kjedet er for bredt for kasetten slik at det gjerne vil hoppe til et annet gir, men at det ikke gjør det takket være bakgiret. Jeg tro det du sier Fettlegg stemmer mest i mitt tilfelle ettersom kjedet virker litt i bredeste laget for kasetten, se på det øvertse bildet hvor det ser ut som kjedet nærmest rører tre gir samtidig.
Da må jeg kanskje vurdere å kjøpe ny kasett eller selge kjedet og kjøpe et nytt. Men litt merkelig at det skal være forskjellig dimensjon på kasett og kjede når vi prater om samme produsent. Får sende en mail til CC, kanskje de har noen råd...
Om du har en 9-delt kasset fra SRAM, og 9-delt SRAM kjede, så er ikke kjedetykkelsen problemet. Selv på mitt eget oppsett, XT kassett og XTR kjede (Shimanos kjeder er som tidligere nevnt litt smalere), er det ikke noe særlig mere plass mellom drevene og kjedet.
Problemet ligger ikke her! Hjelper ikke å sende mail til CC heller!
Slitt kassett er mitt hotte tips, evnt i samband med girjustering.
Virker som du kan dette så jeg får ta deg på ordet. Det blir nok ny kasett ved neste lønning! Wohoo, kom på at vi snart får feriepenger, med mindre det blir streik da...