Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ramme alvor

Ramme alvor #296112 01/06/2006 16:41
G
Geirc Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Ok sikkert ikke så original tittel, men jeg kunne bare ikke dy meg...

Pønsker fælt på kjøp av ramme for tiden. Type lett hardtail til markaturer. Men hvor mye bør man legge i det? Er det egentlig så viktig at det står en kjent logo på siden? Kvalitetsmessig, mener jeg. Eller holder det med noe 7005 alu fra Nashbar? Eller er ChainReactions tilbud på Kinesis Maxlight XC til 199£ faktisk så bra som det høres ut? Jeg skal ikke hoppe ut fra noe hustak, men jeg vil gjerne kunne utnytte en god kul i terrenget uten at svineriet kollapser. Noen tanker? Noen tips?

Re: Ramme alvor [Re: Geirc] #296113 01/06/2006 18:38
geiranders Offline
Besatt
Besatt
Dette vet jeg ikke nok om til å uttale meg skråsikkert, men jeg *tror* du kan regne med noen kvalitetsforskjeller mellom no-name alurammer fra Nashbar og en ramme som rammegiganten Kinesis velger å selge under sitt eget navn. Kinesis har en lang rekke av de store sykkelmerkene som kunder - i og med at Kinesis lager rammer for dem - og jeg tror ikke de er villige til å tukle med omdømmet sitt ved å sende en møkkaramme ut på markedet med egen logo.

Dette er kun antakelser. Jeg har sett gode tester av den, men jeg har ikke kjørt ramma selv. Likevel var jeg for noen uker siden på tur med en som kjører Kinesis Maxlight XC, nemlig den profesjonelle terrengsykkelguiden Simon, innehaver av Freeride Spain - som holder til i fjellbyen Lanjaron mellom Granada og Malaga.

Han banket ned 1600 fallhøydemeter på tildels supertekniske stier med sin Kinesis-ramme og en Marzocchi MX Pro 120mm gaffel, og lå (pussig nok til guide å være) helt i front hele veien ned. Jeg snakket med ham om ramma, og han var riktig så fornøyd. Skulle selvsagt gjerne kjørt Five Spot, men kjørte hardtail for å sikre seg 100% trøbbelfri ramme hver eneste tur året rundt, og ikke minst: Fordi han likte kjøreegenskapene til Kinesisen.

Har dessverre ikke noen gode bilder av sykkelen, dette er det nærmeste jeg kommer (simon til høyre, kollega Eoin til venstre):

...den blir i alle fall kjørt hardt nok til at komponentene ser slik ut, dersom det skulle være betryggende:

*geiranders

Vedlegg
92583-simonssykkel1w.jpg (0 Bytes, 16 nedlastinger)
Re: Ramme alvor [Re: geiranders] #296114 02/06/2006 06:33
G
Geirc Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Kult. Hvis det var bra nok for han så er det nok bra nok for meg. Jeg hadde ikke hørt om Kinesis før jeg begynte å se på rammer, så det er jo oppløftende det du sier. Takk skal du ha!

Re: Ramme alvor [Re: Geirc] #296115 02/06/2006 06:42
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Simon har såvidt jeg vet kjørt samme ramme og gaffel helt uten service i over 2 år(4-6 timer, 5 dager i uken, i 2 år), men har nå latt den ende sine dager en plass. Ny Pace 303(??) er på plass til hele gjengen.

Jeg har kjørt 2 uker med Simon der nede, og hva han trykker ut av den Kinesis-ramma er utrolig...

Nå har ikke Geirc sagt noe om sin vekt og andre vitale mål, men er du innen en viss normal skal ikke det være noe problem.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Ramme alvor [Re: RazeFaze] #296116 02/06/2006 07:34
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har en Bros ramme fra Kinesis som jeg plukket opp på forumet her for en tusenlapp. Jeg kan ikke annet enn å si at den har overgått forventningene mine. Det er topplegeringen til Kinesis som kalles Kiesium og innholder nesten det samme som Scandium fra Easton. Den er forholdsvis lett, stiv nok og svært komfortabel.

Jeg ville lagt noen flere kroner i prosjektet enn en 7005 fra Nashbar for å få med Kinesis logo og "branded" legering. Maxlight til 199 GBP tror jeg er bra. Du får også Luzifer ramma fra Fast-bikes til omtrent samme pris.

Lykke til
LarsB

Moderator  support