sykler flest har rammer som er produsert med utgangspunkt i gafler med en gitt lengde mellom aksling og krone ("A-K"). Det betyr at de funker best med gafler i en sånn og sånn lengde. For moderne XC-sykler er det stort sett 80-100 mm vandring i front som gjelder.
En sykkel som er laget for 100 mm vandring i front, men som har en gaffel med f.eks. 130 mm isteden vil få en slakk styrevinkel: Kanskje fint i nedoverbakker, men det går hardt ut over styreegenskapene i motbakkene, og det blir mer jobb å holde forhjulet nede i bratte motbakker, siden styret også blir høyere. To cm høyere front vil gi ca en grad slakkere styrevinkel, som en tommelfingerregel. imidlertid fins det enkelte moderne hardtail-rammer som godt tåler store forskjeller på gaffellengde, avhengig av om man vil ha en Xc-variant eller noe langt grovere. Santa Cruz Chameleon er en sånn, og
her finner du andre lignende sykler.
En gaffel som er lengre enn den sykkelen egentlig er laget for vil også kunne gi langt større belastning på ramma i området inn mot styret (både på over- og underrør). I verste fall ender det med rammebrudd, og det vil man jo ikke ha...